10 tips på hur du bygger ditt varumärke på sociala kanaler

Det finns tusentals sätt att bygga varumärket online, möjligheterna är nästintill oändliga och du kan låta din kreativitet flöda rejält.


Med det sagt, så kan det lätt bli för mycket. Typ härdsmälta av allt man kan göra och tänka…


Jag har kokat ner detta till mina 10 bästa tips på hur du skapar ett varumärke som personer ser, lockas till och vill bli en del av:


1. Grunden måste på plats först.

Ja, jag pratar om en strategi, en riktning och din vägvisare i det digitala livet.

Du bör ha svar på ett gäng frågor innan du lägger ner alltför mycket tid, energi och pengar.

(Kolla in Social media - Din businessplan - din strategi här).


2. Bestäm dig här och nu att arbetet med ditt digitala varumärke är viktigt, prioriterat och i vissa fall avgörande för företaget.

Det är slut med känslan av att sociala kanaler ”sköts vid sidan om”.

Om du vill ha resultat så behandlar du det därefter.


3. Besluta dig för vilka områden du vill dela med dig av.

För att skapa ett härligt varumärke behöver du posta inlägg om fler saker än just dina produkter. Det kan exempelvis vara tips du delar, inspiration, detaljer kring dina produkter, vad du är passionerad av utöver företaget, din familj, ditt udda intresse eller platsen du befinner dig på.

Vad vill du förknippas med?


4. Skapa ett schema för din närvaro.

Hur ofta vill du publicera? När på dygnet? När är du online för att besvara frågor och fånga upp kommentarer?

Du behöver finnas på sociala kanaler ofta och kontinuerligt för att verkligen få kontot att växa!


5. Sträva efter att varje inlägg du postar är värdefullt.

Puh…jag vet, det här är tufft och utmanande, varje inlägg…?🙄

Ja.

Din publik märker om du postar slentrianmässiga inlägg utan värde, syfte eller större intresse. (Pst! Titta på punkt 2 igen!)


6. Testa olika format.

Wohoo, nu är det dags att släppa sargen med de trygga inläggen som består av en snäll bild och en snäll text.

Testa en Live-sändning, kolla in hur reels funkar egentligen, publicera en kort video. Visa att du är på kanalen på allvar, vill leverera värde till din målgrupp och ta din plats i flödet! Gamechanger!


7. Ha koll på vad som fungerar och inte fungerar.

Kolla in statistiken, gå tillbaka till gamla inlägg och se om du hittar en röd tråd för vad som har funkat tidigare?

Ge målgruppen mer av det!


8. Utveckla ditt varumärke allteftersom.

Det hänger ihop med förra punkten men mer en utveckling.

Behåll platsen som ett spännande, lockande och attraherande varumärke genom att utveckla dig på kanalen. Ändra ditt mönster, våga bryta dig loss från det lite för snälla/mainstream eller utveckla färg och fonter.

Låt din målgrupp se att du utvecklas och är levande!


9. Var intresserad av andra.

Jag vet, det är lätt hänt att fokusera så mycket på sig själv att man glömmer bort det sociala.

Genom att interagera, kommentera och lyfta andra i flödet så bygger du bilden av dig själv som positiv, generös och inbjudande. Var social med andras inlägg varje dag, det kan räcka med 10 minuter för att göra skillnad.


10. Tydlighet.

Låt det vara ett genomgående tema; tydlighet. Det gäller på profilsidan, din länk, dina inlägg, dina tips till andra och hur man blir kund hos dig. Bort med fluffet och in med klarhet!



Bonustips!

11. Var personlig.

Låt oss se dig och lära känna dig som är bakom varumärket. Våga skoja och släpp prestigen, dela med dig av din person och kom ihåg att vi alla är människor. Ha kul i flödet!



Det tekniska har också sin plats. Du behöver ge dig själv tid att lära dig hur funktionerna ska användas.

Vad är en story egentligen? Hur skapar man en reel? Vilket bildformat passar var?


Men att bygga sitt varumärke har ofta ett stort fokus på mjukare värden, känslan man ger andra efter mötet med dig och hur det första intrycket är.


Vilket intryck vill du ge?