top of page

Epostmarknadsföring vs. Sociala kanaler

När jag först började jobba med digital marknadsföring, så var det främst Facebook man menade. Visst, Instagram kom rätt snabbt därefter, men av någon anledning som jag inte vet än idag, så intresserade det mig inte.

(Föga visste jag att det var där jag långt senare skulle hänga mest…)


Epostmarknadsföring kom rätt långt efter det.


Jag tror att det var runt 2016 som jag testade att signa upp mig på nyhetsbrev, men tänkte att det var sånt som ”stora företag” höll på med.

”Det var tekniskt och avancerat.”

 

Kanske var det så, och antagligen har tekniken förenklats enormt.


Ett par år senare var epostmarknadsföringen en naturlig och viktig del av mitt företagande.

 

Så för dig som vickar fram och tillbaka: ”Behöver jag verkligen epostmarknadsföring, jag är ju aktiv på sociala kanaler.”


Avgör själv:


 

Kontroll över ditt företag

Kanske kommer du ihåg ett par tillfällen genom åren när Facebook och Instagram plötsligt låg nere?

poff

Borta.

Poff!


Tack och lov kom det tillbaka efter ett tag, men många fick en skrämselhicka.


Just i det ögonblicket, när jag fick mängder av DM från oroliga kunder och följare, så insåg jag grejen helt med epostmarknadsföring: Jag har fortfarande kontrollen.


Även om alla mina inlägg försvinner, även om alla följare och kontakter raderas och även om hela varumärket suddas ut på plattformarna.

Kontrollen finns kvar tack vare mina epostlistor.

 


Högre konverteringsgrad

Det är en sak att se något coolt eller det-vill-jag-ha-inlägg i ett evigt scrollande flöde, och det är något helt annat att få det personligt i sin mailbox.


Flödet uppdateras ständigt och det vi lägger upp där konkurrerar med mängder av annat innehåll.


Ditt mail däremot, som du har mailat ut till en person som har valt att prenumerera, är intresserad av vad du har att säga eller erbjuda och som dessutom endast ser DITT mail, om personen har valt att öppna det, det är något helt annat.


En klar majoritet av mitt sälj kommer från epostlistan.

Självklart kan du sälja på dina sociala kanaler eller genom direkttrafik till webb, men epostlistan sticker ut i mitt sälj. Markant.

 


Möjlighet till personalisering

På sociala kanaler kan du styra och bygga på ditt följarantal av rätt personer, dvs de som är din målgrupp eller kan bli. Men fortfarande så kan den gruppen se rätt olika ut.


Låt säga att du har en inredningsbutik.


En del av dina följare är intresserade av möbler, mattor och större produkter, medan andra bara vill se ljuslyktor eller köksartiklar. Och även om du varierar ditt innehåll, så faller vissa inlägg en del i smaken och andra inte.


Högst naturligt.


Med epostmarknadsföring däremot, finns det hur många möjligheter som helst.

  • Du kan tagga dina prenumeranter och ge dem EXAKT de mail som är intressanta för just dem.

  • Dina mail uppfattas alltid som relevanta och viktiga, vilket så klart också påverkar din konvertering.

  • Du kan påminna personer vars beteenden indikerar att de är intresserade, ex genom klick på produkt/tjänst/webbsida, och ge dem vad de behöver just nu.

 


Fördjupad relation

Jag har personer på mina listor som aldrig har köpt något och sannolikt inte heller kommer att göra det. Någonsin.

Det är helt okej och självklart.


Däremot läser de mina mail varje gång, klickar sig vidare till bloggen och läser även här.


Även om de aldrig kommer att bli min kund så vet jag att det jag skriver om uppskattas ändå.


Ja, jag vill sälja och jag hoppas att du vill det också. Men vad jag vill mer än det, är att påverka och hjälpa någon i rätt riktning, vilket jag kan göra en bit, även utan ett sälj.

Och vem vet, kanske tipsar de vidare mig till någon som står redo?

 


Lägre kostnad

Jag förespråkar att man som företagare bör ta höjd för annonseringskostnad då och då i sin budget.

Vi har inte alltid tid att vänta på att marknadsföringen ska ske helt organiskt på sociala kanaler och då passar en kampanj kanske in.


Men med epostmarknadsföring så sker marknadsföringen och säljet kostnadsfritt, förutom själva kostnaden/abonnemanget på ditt valda system.


Tänk dig det för X antal år sedan.

Du får direktkontakt med en person som är validerad som lead, och du kan skriva rakt in i dess mailbox utan konkurrenter.

(Det hade jag önskat mig när jag i slutet av 90-talet köpte annonsplatser och affischerade på stan…)😉

 


Statistik

Häng med nu, det här är ju den göttigaste delen!


Du kan se att det du gör faktiskt ger ett resultat, eller inte.

Du får data på exakt vilka slags mail som funkar, vilka länkar som flest väljer att klicka på, du kan fundera på varför den rubriken inte gav så stor öppningsfrekvens som någon annan. Ja du ser, det finns massor att nörda ner sig i!


Nu förutsätter jag att du redan gör allt detta även på din valda sociala plattform, men olika kanaler har tyvärr olika bra statistik.

Sitter du och funderar på varför XYZ inte funkar? Du har svaret i din statistik.

 

 

Jag älskar sociala kanaler, men jag stannar inte där och jag vill inte heller stagnera med hela företaget på kanalen.


Jag använder den strategiskt som trafikbärare.

  1. Skapar inlägg som ger följare.

  2. Skapar inlägg som ger klick till webb.

  3. Skapar inlägg som ger klick till min freebie.

  4. Skapar inlägg som bygger mitt företag mer stabilt någon annanstans än just på kanalen.

 

Så epostmarknadsföringen behöver sociala medier, men det gäller att arbeta klokt.


/Jennie




Mitt epostverktyg heter Active Campaign och är perfekt för att skapa länka freebies, skapa automatiska funnels, ha separata landningssidor och mäta framgångarna. Om du är intresserad av det verktyget så har jag en affiliatelänk här. Det innebär att om du signar upp dig på Active Campaign så får jag en liten slant, dvs det kostar inte dig någonting. Klicka här: https://ActiveCampaign.referralrock.com/l/18ZAIGWK7N7/

 

Comentarios


bottom of page