7 sätt att lyckas med rubriken!

19/03/2019

Visste du att 8 av 10 endast läser rubriken i ett inlägg på sociala kanaler?

 

Alltså, bara 2 av 10 orkar/hinner/beslutar sig för att läsa vidare! Ni känner säkert igen er själva, tiden räcker inte till och det finns så mycket annat intressant i flödet.

 

Har du kommit så här långt i texten, så är du således i minoritet!

 

Hur ska du då göra för att fånga in dina läsare? Hur ska du göra för att ditt inlägg att bli readworthy?

 

Idag fokuserar jag helt på rubriken.

Först vill jag definiera vad en rubrik är (och inte är…).

En rubrik är inte ämnet du skriver om. En rubrik är således inte ”Digital marknadsföring” eller ”Matlagning för alla”. Jag kan se sådana exempel här och var, men de är alltså inte rubriker egentligen.

 

En rubrik är något annat.

 

1. Exakt

 

Rubriken ska vara tydlig och ringa in just det du skriver. Smalna gärna av ditt ämne och precisera vad det handlar om.

Som läsare behöver jag inte fundera på om det är värt att läsa eller inte, jag vet redan när jag ser rubriken att det här är något för mig.

 

 

2. Längden

 

Exemplet ” Hur jag gick ner 15 kilo genom att träna intervaller och styrka under endast tre månader”, kanske skulle nappa några läsare att läsa vidare, men exemplet är på tok för långt. För många ord och bokstäver!

Korta ner din rubrik så att den uppfattas snabbt av ögat!

 

 

 

3. Levererar du?

 

När du väl har ringat in och smalnat av vad du skriver om, samt gjort rubriken lagom lång; ta en titt till.

Stämmer rubriken fortfarande, eller drog texten iväg och fick ett annat fokus?

Lovade du för mycket i rubriken som du sedan missade att leverera? Mycket viktigt är att du håller vad du lovar i rubriken.

Vi känner nog alla till exempel på osanna clickbaits som visar sig handla om något annat än vad som utlovades.

Påverkades då din bild av personen/företaget som lade upp rubriken och texten? Antagligen. Var rädd om ditt varumärke och håll dina löften.

 

 

4. Humor och aha-moments funkar!

 

Alla vill bli roade och är det något som får oss att le eller till och med skratta, så vill vi läsa mer! Kanske har du några häpnadsväckande insikter och fakta som du kan koppla till din text, något som de flesta av oss kanske har missat?

Det kan vara frågor, provokation eller underligheter som kan locka läsare.

 

 

5. Siffror

 

Siffror och framför allt siffran sju lockar. Såvitt jag vet finns det ingen forskning på varför just siffran sju attraherar människor (kanske har du någon länk på det?) men jag ser i mina resultat och jag läser om andra som menar samma sak.

Nummer 7 funkar, men vi gillar även andra udda siffror.

 

Varför just siffror kanske du undrar? Först och främst förtydligar det för läsaren, vad som kan förväntas och när texten är slut. Det blir en slags nedräkning som appellerar till spänning (som nu när du läser nummer 5 och det är endast två kvar…).

 

 

När du använder dig av siffror så skriver du ut siffran (5 eller 7) och skriver den inte med bokstäver (fem eller sju). Enklare att läsa!

 

Listor är enkelt för ögat att följa och återkomma till. En struktur som tilltalar våra hjärnor och dess logiska tänkande.

 

 

6. Triggers

 

Det finns en del triggerord som kan användas och uppmärksammas lättare av ögat.

  • Exempel på dessa kan vara positiva ord som gratis, snabbt, enkla och fantastiskt.

  • Gör gärna rubriken personligt riktad med ord som du, dig och din.

  • Presentera en lösning på ett problem med ord som hur, därför och så.

  • Pocka på fantasin genom ord som hemliga, glömda och dolda.

 

Vilka ord fastnar Du för? Testa och experimentera!

 

 

7. Nyckelord

 

Tänk SEO när du sätter din rubrik.

Vilka ord vill du kunna sökas på och få bättre rankning på Google? Ta med det ordet/orden i din rubrik!

 

 

 

Vill du bolla dina idéer med mig? Maila mig gärna!

/Jennie

 

 

 

 

 

 

Dela på Facebook
Twittra
Dela på Linkedin
Pinna inlägg
Please reload

Prenumerera på bloggen
Senaste inlägg
Please reload

Sök efter taggar
Följ mig:
  • Solenum på facebook
  • Solenum på Instagram
  • Solenum på Linkedin

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba