top of page

Satsa på Instagram under 2018


Instagram trendar som raket med en alltmer ökande skara av användare, och med det stora möjligheter för dig som företagare. Framförallt mindre företag har stora möjligheter att synas i bruset. Om man använder det på ett genomtänkt sätt.

Facebook och Instagram är ju Ett numera, vilket innebär att om du annonserar på Facebook så syns du även på Instagram, så se till att ni har ett aktivt konto även där.

Instagram har ett stort fokus på bilder av god kvalitet. Genomtänkta bilder som förmedlar ditt varumärke eller ditt arbetsgivarvarumärke. Lägg din strategi för hur du vill uppfattas, vilka färger, filter och objekt som ska lyftas fram. Skapa gärna en moodboard för besökaren som går in på er profilsida, låt det synas att ni har tänkt igenom era bilder och ert varumärke.

Här finns naturligtvis mängder av goda exempel inom ex inredning, mode och arkitektur. Fantastiska bilder som har en tydlig röd tråd. Men även varumärken som McDonalds och Coca-cola har lyckats bra med sina teman.

Hur hittar nya kunder dig på Instagram? Förutom det vanliga, Relevans och Kontinuitet så använder man hashtags för att profilera sitt inlägg och öka följarskaran. Fundera vilka taggar som illustrerar ditt inlägg, vilka du tror att följare söker på och eventuellt vilka som trendar just nu.

Ett annat effektivt sätt att hjälpa nya läsare att få upp ögonen för ditt företag/konto är att själv söka på de hashtags du använder. På så sätt ser du andra aktörer inom samma område och intresse som ditt. Och börja bygga sociala relationer. Kommentera, gilla och tacka för bra tips/content på deras sida. Var social, generös och kreativ.

The sky is the limit.

Instagram 2018

bottom of page