top of page

Fem tips! Skapa en bank av idéer!


Upplever du en stress varje gång det ligger på dig att skapa ett innehåll i företagets sociala kanaler? Sliter du ditt hår för att komma på något som ännu inte har blivit skrivet? Undrar du vilken bild du ska använda den här gången? Nu är det slut på stressen, var proaktiv istället!

Schemalägg en heldag eller ett par halvdagar och skapa en innehållsbank som håller för en längre tid än bara för dagen. Det är jobb som kan ta sin tid, men du sparar mer tid i det långa loppet.

Fem tips på hur du skapar din innehållsbank:

  • Dela upp ditt verksamhetsområde i smådelar. Kategorisera olika detaljer av din bransch.

  • Samla flera personer från olika delar i företaget, för att kunna få inputs så brett som möjligt.

  • Tänk på 30/60/10-regeln. 30% av ditt innehåll är sådan du själv producerat, 60% är innehåll som någon annan producerat (gärna med en egen kompletterande kommentar till innehållet) och 10% är själva säljdelen. Exempel; du säljer vinterkängor. 30%-delen kan handla om att ni var på en mässa där ni lyckades dra en massa folk till er monter (med glada och spontana bilder) eller ett blogginlägg där du ger tips på hur man tar hand om sina kängor. 60%-delen kan vara tips om en annan företagare inom fritidskläder som matchar era kängor perfekt eller tips om en reseblogg som specialiserat sig på vandringsresor. 10% kan vara att nu till helgen är det 200 kronor rabatt på ett särskilt märke eller köp tre betala för två.

  • Spara alla dina inlägg, gamla som nya och markera om de är publicerade eller inplanerade för senare bruk.

  • Se över din bildbank; vilken sorts bilder har ni? Vad behöver ni komplettera med? Vilka är anpassade efter vissa situationer/högtider/målgrupper?

Ja, det tar tid att skapa en innehållsbank, men du behöver inte stressa upp dig och skapa för ett år framåt. Det räcker gott och väl med ett par veckor i taget.

Lycka till!

Skapa innehållsbank

bottom of page