Har du ett företag vars produkter och tjänster vänder sig till målgruppen kvinnor mellan 25–54 år? Grattis, då har du en köpstark grupp som har valt en tydlig plattform för sina köpbeslut. Pinterest är den sociala kanalen där en stor andel av ovan nämnda målgrupp vänder sig till för att få tips inför både små och stora inköp.
Pinterest kan i det närmaste beskrivas som en moodboard av tjänster och produkter som håller för bra foton. Exempel på dessa kan vara recept och kökstillbehör, inredningsprodukter, resedestinationer eller tavlor och konst.
På Pinterest är det just än mer fokus på bra och tilltalande bilder. Bilder som får läsaren att stanna till och klicka på just din bild. Härifrån länkas bilden vidare till din hemsida. Man kan se det som en stor och härlig anslagstavla där besökaren snabbt lockas in i din webbutik eller tjänstekatalog. En plats där kreativiteten får flöda.
Ja, den här kanalen är inte lika stor och välkänd som giganterna Facebook och raketen Instagram. Men du vänder dig väl inte till alla heller? Så finns din målgrupp bland Pinterests dedikerade följarskara då har du alla möjligheter i världen att synas.
Pinna på!