En effektiv start med dina sociala kanaler


Lugnt på jobbet?

Eller är det snarare semestertider?

Om du är egenföretagare kan det ibland vara svårt att helt koppla av och koppla ner, ständigt med känslan av att du borde göra något som avlastar dig när det drar igång igen i höst.

Vanligt är att ha den där att-göra-listan som är sparad till den lugna sommarperioden, de där grejerna som vore bra att ta tag i men som det sällan finns tid till.

Vill du ha hjälp på vägen?

Fem smarta tips hur du städar bland dina sociala kanaler

Bio

Uppdatera din bio på sociala kanaler. Bio innebär dina profiluppgifter om dig eller om företaget som syns på din profilsida. Det är den som läsaren först ser när man kommer in på sidan, det är den som säljer och ska ge läsaren känslan av att vilja veta mer.

  • Är det någon information som har tillkommit och som kan vara värt att nämna här?

  • Stämmer webbadresser och företagets beskrivning?

Du vet väl att du kan lägga till relevanta hashtaggar i bio på Instagram? Du blir då sökbar som profilsida bland övriga inlägg.

Sidadministratörer

Kolla av vilka som är sidadministratörer på företagets sociala kanaler.

Är du egenföretagare och sköter detta själv, är jobbet snabbt gjort. Men har du några anställda som ansvarar för dessa är det bra att gå igenom och säkerställa att rollerna är uppdaterade, du vill antagligen inte att någon som inte längre jobbar kvar har tillgång till ert sociala konto?

Bilder

Uppdatera bakgrunder och bild på profilsidan på dina sociala kanaler. Få det att kännas nytt och fräscht och framförallt omhändertaget. Alltför långa perioder med samma banner eller bakgrund ger lätt intrycket att man inte bryr sig eller prioriterar det.

Ditt sociala konto är ett skyltfönster för befintliga och presumtiva kunder, eller hur?

Lösenord

Byt lösenord. Bra att göra detta då och då, av förklarliga skäl.

Mål och strategi

Uppdatera målen med din sociala närvaro och håll strategin aktuell.

  • Vad funkar och vad funkar inte?

  • Vad kan du göra mer av och vad bör du sluta med?

  • Befinner du dig på rätt social plattform?

  • Har du uppnått dina mål gällande antal följare?

  • Funkar ditt digitala contentschema, dvs lägger du upp inlägg enligt din strategi, kontinuitet och tonalitet?

Din digitala strategi är inget du gör en gång och sedan sparar bland övriga dokument på datorn, den ska tvärtom hjälpa dig att nå dit du vill digitalt.

Ju mer du tittar på dessa fem områden desto mer förberedd är du inför hösten.

Men fram till dess; lägg dig i hängmattan och tillåt dig att ta lite ledigt!

#digitalstrategi #socialakanaler #mål

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba