Du får en kanonidé till ett inlägg som du bara vet kommer att gillas och läsas av dina följare. Du publicerar det och gläds över de likes och kommentarer du får.
Men sen då?
Hur vet du att det var ett lyckat inlägg på riktigt? Vad blev resultatet av den tid, engagemang och kreativitet som du la ner? Vad är bra och vad är mindre bra spridning av ett inlägg?
Svaret är att du ska sätta mål som du kan mäta och som ger dig en tydlig fingervisning på vad som faktiskt funkar.
Bestäm dig för vad du vill uppnå med din digitala närvaro. Vill du ha fler kunder, synas mer eller bygga ditt varumärke som ledande inom området?
Vill du ha fler kunder? Toppen! Sätt ett mål på hur många du vill ska klicka sig vidare från ditt inlägg till din landningssida. Du sätter ett tydligt CTA (call to action) så kunden lätt tar sig vidare.
Vill du däremot synas mer och bygga bilden av dig och ditt varumärke så sätt ett mål för räckvidden. Titta i statistiken och på vilka inlägg som har haft störst spridning tidigare och fortsätt därifrån. Varför fick just de inläggen stor spridning och varför funkade inte andra lika bra? Tonalitet? Bildval? Tidpunkt? Eller något annat?
Jag brukar använda mig av dagliga mål. Mindre och lättuppnådda mål som bara gäller för dagen.
Exempel på dessa kan vara:
Jag ska få fem fler följare på Instagram.
Jag ska interagera med 10 nya konton (och på så sätt sprida mitt varumärke ytterligare).
Jag ska öka antalet besökare på min hemsida med fem fler/dag än förra veckan.
Genom att ha ögonen på målet (det STORA målet) och ta småsteg varje dag så tar du dig och din verksamhet framåt. En ganska skön bekräftelse på att man gör rätt!
Så, oavsett om du väljer att schemalägga dina inlägg eller följa din spontanitet så bör du sätta mål. Redan idag!
Lycka till!