Hur får jag mina följare in på hemsidan?


Där slår du huvudet på spiken! Ett stort antal följare i all ära, men du vill ju att de ska köpa av dig, oavsett om det är en vara eller en tjänst, eller hur?

Okej, vad är problemet du löser åt kunden?

De behöver ett par nya, varma vinterskor för att inte frysa i vinter? De har ont i ryggen och behöver en behandling som löser spänningarna och huvudvärken? De har fukt i källaren och behöver att någon kommer ut och fixar det innan det behövs större åtgärder?

Oavsett problem så gäller samma sak.

Du har lösningen och det är den du ska fokusera på.

Alla vill få sina problem lösta, eller hur? Ha alltid problemet och hur du löser det i åtanke när du skriver content till dina sociala kanaler.

8 bra tips på hur du gör:

1. Se till att företagets profilsida är korrekt och komplett ifylld. Ha en bra profilbild, kontaktuppgifter och beskrivning av företaget. Visa vem du och övriga i företaget är och skapa sociala relationer med dina läsare.

2. Skapa en innehållsbank med två fokus. Det ena visar läsarna vem du är, vad du kan och vad har gjort. Det andra visar resultatet efter att du har gjort jobbet åt kunden, ett sammanhang där någon t.ex. bär just dina skor/kläder/klocka etc. Det första fokuset bygger förtroendet för dig/din kunskap/dina produkter och det andra visar den positiva bilden då problemet är löst.

3. Lägg upp en långsiktig plan för att skriva inlägg och publicera. Schemalägg via någon av de verktyg som finns eller på annat bra kom-ihåg-sätt du har. (Jag kan ibland vara så enkel som att använda excel).

4. Analysera och följ upp för att kontrollera att du lägger tid och energi på rätt kanal. Finns din målgrupp där? Vilken tidpunkt har funkat bäst hittills?

5. Vilka bilder ger ett mervärde till ditt budskap? Hjälper bilden, färgval och tonaliteten till att visa vem du och ditt varumärke är? Hör ni ihop?

6. Har du en tydlig CTA på inlägget och profilsidan? Det vill säga, är du tydlig med vad läsaren ska göra för att kontakta dig/köpa din produkt etc? Tänk att vägen ska vara så lätt och tydlig som möjligt.

7. När du väl har fått över läsaren till din hemsida, använd gärna en landningssida med både budskapet och CTA tydligt. Minimera antal val och rikta fokus på en sak; din tjänst/produkt.

8. Genom hela resan har du ditt erbjudande/tjänst/produkt i fokus och hur du löser problemet åt kunden.

#socialakanaler #innehållsbank #contentmarketing #kund

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba