Sluta slit ditt hår för uteblivna resultat!


Har du kämpat på med dina sociala kanaler utan att du har fått det resultat du önskar? Känner du att du pratar rakt in i väggen och att ingen hör ditt budskap?

Då ska du läsa vidare för att se hur du kan vända det.

Först och främst behöver du ta reda på fakta; är det en känsla eller faktisk brist på resultat som du har framför dig.

När du sätter mål, så ska de vara tydliga och mätbara mål, som du sedan kan gå tillbaka och jämföra resultatet med.

Alltså inga mål som ”fler ska gilla det jag skriver” eller ” jag vill att ett stort engagemang”

Sätt siffror och var precis!

Inlägg

Nästa steg är att titta på vilka slags inlägg du skriver och publicerar.

  • Varierar du ditt innehåll?

  • Använder dig av foton (gärna på människor/dig själv/dina medarbetare)?

  • Justerar du text/bild/tidpunkt utefter kanal eller kör du samma överallt?

Jag vet. När tiden är knapp så kan det vara riktigt bekvämt att publicera överallt samtidigt, och sedan känna sig klar för dagen.

Jag vet för jag frestas av det dagligen…

Din målgrupp kan se olika ut på olika plattformar, vanor och tidpunkter kan skilja sig åt och framför allt tonalitet, bildhantering och önskat innehåll kan vara olika.

Okej, hur tydliga är dina inlägg?

Vad vill du att läsaren ska göra efteråt? Ingenting eller gå vidare i din funnel?

Om du har en business som du vill ska gå med vinst så skulle jag tippa på att du önskar att läsaren kommer till din hemsida och gör ett köp/registrerar sig eller tar ett beslut.

Stämmer det?

Bra!

  • Har du då lyft fram det i inlägget och gör det enkelt för läsaren?

  • Använder du en CTA (call to action) eller på annat sätt hjälper läsaren till nästa steg?

  • Hur ser statistiken ut?

  • Vilka kanaler kommer de flesta ifrån, hur länge stannar de på din sida, vilka sidor är mest besökta och vilken sida är deras utgångssida?

  • Stämmer din målgrupp med de som faktiskt besöker sidan eller behöver du justera tonalitet och texter något?

Samma sak gäller såklart vid köpta kampanjer, men här kan även budgeten spela in.

Liten budget påverkar storleken på räckvidd och möjligheten för Facebook att hitta rätt målgrupp.

Hur gör dina konkurrenter?

Oavsett om du kör på organiska inlägg eller köpta kampanjer så är det värdefullt att även ha koll på konkurrenterna.

Vilka inlägg funkar, får de med sig läsarna och på vilket sätt?

Kan du inspireras och hitta hur du kan göra för din målgrupp?

Sammanfattning:

  • Skriv för dina målgrupper.

  • En enkel väg från inlägg till hemsida (och ev köp).

  • Kolla in konkurrenterna

  • Prova olika slags inlägg, foton och rörlig bild.

  • Testa, testa och testa!

Fortfarande ej önskvärda resultat?

Hör av dig till mig så bollar vi dina tankar och idéer!

#mål #målgrupp #Facebookanalytics #digitalstrategi

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba