top of page

Vad du SKA och INTE ska göra på sociala kanaler!


Som företagare har du stora möjligheter att nå ut med ditt budskap, produkt eller tjänst, om du använder sociala kanaler väl, på ett medvetet och strategiskt sätt.

Men är allt bara gott, eller kan det faktiskt gå riktigt illa?

Fördelen med den snabba informationstid vi lever, i är naturligtvis tillgången till kunskap, allt snabbare kommunikationsvägar och globala möjligheter.

Du kan hitta webinarier och tutorials inom i stort sett vilket ämne som helst.

Du kan bygga ditt varumärke, ditt namn som kunnig inom ditt område och bidra med din kunskap till många människor.

notebook solenum

Nackdelen är egentligen densamma, men tvärtom. Med just den snabba informationstiden och kommunikationen så kan ditt varumärke även raseras snabbt.

(Eller antagligen ännu snabbare.)

Som en vägledning så ger jag dig några tips på Do´s and Don´t´s:

Do

Tänk efter vad du publicerar, vem som ska läsa det och vad du vill säga. Låt dina inlägg ta plats i flödet, som en intressant och värdeskapande aktör.

Visst, det innebär att du inte enbart ska pumpa på med information, utan här finns det även en stor nytta med att visa dig själv, vara personlig, humoristisk och se dina följare. Var social.

Don´t

Motsatsen är att inte besvara dina följares frågor, tankar och meddelanden.

Det är viktigt att vårda dina kontakter och vara generös med din tid.

skvaller gossip

Det här gäller däremot inte troll och näthatare som är ute efter att förstöra och rasera.

Om du har en business där du får många av dessa i dina trådar, bör du från början ha en tydlig strategi kring hur de hanteras.

Att ge sig in i en debatt med en person som endast vill förstöra, slösar bort din värdefulla tid och du kommer inte att vinna.

Men det är viktigt att särskilja en missnöjd kund med ett troll. De är två helt olika kategorier. Den förstnämnda hanteras med respekt liksom övriga följare/kunder.

 

Do

Låt din röst och personlighet synas och höras. Använd ett språk som du är bekväm med och konstla inte till det i onödan.

Ofta ser jag uttrycket Embrace imperfection.

Ett begrepp som känns både befriande och härligt! Det är bättre att göra än att inte göra. Generellt i både livet, som företagare och på sociala kanaler. Ägna inte timmar åt att fullända ditt inlägg, jag lovar dig att det du gör är bra nog.

Don´t

Hänger ihop med ovan. Embrace imperfection, men läs igenom inlägget innan publicering; finns det stavfel, hänger texten ihop grammatiskt och är den förståelig?

Stavfel och en svårtydd text är inte samma sak som embrace imperfection!

(Tryckfelsnisse hoppar absolut fram då och då, det är inte hela världen, men sätt det inte i system!).

 

Do

datorskärm

Se helheten och samarbetet mellan dina sociala kanaler, målgruppsanalyserna, hemsidan (och dess statistik), dina produkter, tjänster och övrigt sälj du gör.

Allt bör hänga ihop.

Du kan ha en fantastisk närvaro på sociala kanaler, med en ökande skara följare, bra budskap och säljflow, men om din hemsida inte lever upp till vad kanalen lovar, kan det bli platt fall.

Eller tvärtom, hemsidan levererar, men då ingen följare slussas vidare från sociala kanaler, så missar du kunder.

Don´t

Fokusera inte på vad dina konkurrenter gör eller inte gör.

Lägg din tid och energi på Din business och Dina följare och kunder. Inspireras gärna av andra, men gör det till ditt eget, med din röst och person.

 

Alla behöver vi då och då någon som visar vägen framåt, någon som ger tips och metoder för nästa kliv och någon som visar dig hur du lyckas få bra resultat.

Jag erbjuder dig en Social Media Boost!

Ett fokuserat tillfälle online eller irl, där vi med tydliga steg tar företaget till nästa nivå.

 

/Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page