8 tips på hur du engagerar dina följare!


Hur kan man engagera sina läsare?

Ja, ni har hört mig säga det och ni har garanterat hört andra säga det: Engagera dina följare.

Okej, vi fattar det, men hur gör man?

Jag börjar först med att ha koll på vilka jag vill nå, alltså stenkoll på dem.

  • Vad är de intresserade av?

  • Vilka är deras utmaningar och problem?

  • Vilka rädslor och triggers kan de ha?

  • Vad lockas de av och vad får dem att stanna upp i flödet?

Då vi människor är en smula föränderliga, så är detta ett arbete som man inte blir klar med och lägger på hög. Snarare tvärtom, fortsätt att skapa relationer, fråga och analysera statistiken. Allt för att fokusera på din grupp, de du vill hjälpa och nå med ditt budskap.

När du har koll på målgruppen så vet du också vilka tider de är inne och på vilka kanaler de är på.

Men sedan då?

Jag listar upp ett gäng tankar och metoder som du kan testa dig fram med:

1. Besvara kommentarer

När du får kommentarer på dina inlägg, besvara dessa så snart du kan. Oavsett om de är positiva, neutrala eller negativa. Låt inget hänga i luften. Håll gärna dialogen vid liv och ställ en följdfråga till läsaren, fortsätt skapa relationer.

2. Rubriker

Hur använder du rubriken? Som något som beskriver vad du skriver om eller medvetet för att även fånga in läsaren?

Ställ en fråga eller uppmaning i rubriken! Vi människor är ganska enkla på så vis att vi gärna besvarar på frågor, om än bara tyst för oss själva.

Ex: ”Vilken glass är godast? Den med jordgubbe eller den med choklad?

Jag tror att du, liksom jag, redan har svaret utan att nödvändigtvis säga det högt.

Använd gärna nyckelord och essensen av inlägget redan i rubriken. Ge läsaren en anledning till att läsa mer.

3. Storytelling

Ta grepp om läsaren med en story. Jag älskar storytelling och goda berättare.

En bra berättare kan berätta om nästan vad som helst och man lyssnar med stort fokus, eller hur?

Ett bra tips till din storytelling är det gamla tricket ”rakt-in-i-handlingen”, undvik en lång inledning och gå istället rakt på kärnan.

4. Exklusivitet

Ge en känsla av hemligheter och exklusivitet.

Du vill pocka på nyfikenhet hos läsaren och även få denne att känna sig utvald och speciell. Bygg upp en förväntan på vad som komma skall!

5. Provocera

Våga provocera, komma med ett oväntat citat eller påstående.

Lägg upp förutsättningar för en dialog som engagerar och får läsarna att tänka till.

6. Skapa tävlingar

Svensk lagstiftning har nyligen luckrat över vad som gäller kring tävlingar på sociala kanaler och gjort det enklare att genomföra dessa, däremot har Facebook krav på vad som är okej:

Det ska finnas något slags tävlingsmoment, som särskiljer deltagarna från varandra.

Det räcker alltså INTE att deltagare gillar eller delar ett inlägg för att kunna vinna.

Tävlingsvillkor och eventuell vinstskatt ska framgå tydligt och dessutom ska det uttryckligen stå att det inte är Facebook som på något sätt sponsrar eller stödjer tävlingen.

Ingen uppmaning får heller finnas att tävlingen ska delas, då tävlingar, enligt Facebook, ej får bedrivas på personliga konton.

7. Emojis

Du har kort tid på dig att fånga läsaren; bryt gärna dina längre textstycken med hjälp av emojis.

Borta är tiden då emojis endast ansågs användas i inofficiella (och kanske i yngre) sammanhang. De är snarare ett nytt kommunikationssätt och bildspråk som tillför och illustrerar känslor samt lättar upp texter.

8. Utgå från dig själv

Ta en stund och analysera ditt eget beteende och agerande i sociala kanaler.

Vad får dig att stanna till i flödet?

Vilka ord är dina triggers och gör dig mer nyfiken? Vilka känslor får du av olika inlägg?

Vilka är neutrala, negativa och positiva? Chansen är stor att fler tänker på samma sätt.

Vilka är Dina Bästa tips på att få just Dina följare att läsa, kommentera och dela vidare?

Hör gärna av dig om du har frågor, tankar och funderingar!

/Jennie

#tips #organisktflöde #socialakanaler #engagemang

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba