Vad förväntas av dig?


Arbetar du med företagets digitala närvaro, marknadsföring och varumärke online?

Oavsett om du är helt själv i firman eller ni är ett lag som arbetar ihop, så är det lätt att förväntningarna kan ta musten ur en.

Det är inte bara 1 grej du behöver ha koll på och antagligen räcker det inte ens med 15 saker…

För dig har jag listat upp ett antal egenskaper och kompetenser som du har i din vertygslåda:

Kreativitet

Du befinner dig i en ständig skapande-process, där det förväntas av dig att du producerar texter, foton, bilder, infografik, rubriker och content som lockar och säljer.

Du har koll på färg och form och har alltid en pågående utveckling av varumärkets profil.

Du är, med andra ord, en expert på att med ord få läsaren in i försäljningstratten och ut på andra sidan som kund.

Verktyg

Du har koll på dina appar och digitala verktyg, du fixar alla dina bilder och inlägg i ex Canva och switchar galant mellan de olika bild- och videoredigeringsapparna som upptar utrymmet på din telefon.

Du kanske använder dig av ett schemaläggningsverktyg, så du har en bra överblick på alla kanalers olika inlägg och kan läsa av statistik från både kanalernas egna analysverktyg såsom Google Analytics.

Du är alltid på jakt efter den perfekta appen som ska underlätta, effektivisera och spara tid.

Du är fast besluten om att du en dag kommer att finna den.

Den finns därute någonstans.

Siffror

Även om du känner dig hemma med ord och text så behärskar du även att analysera och dra slutsatser av sidstatistik, räckvidd, budget och ROI.

Du ser när en kampanj behöver öka på sin budget men du ser även när det är dags att stoppa en kampanj som inte uppnår förväntade resultat.

Du som arbetar i ett större företag vet dessutom att det ofta är det här med siffror som är din handelsvara med ledningen.

Google

”Google is your friend”. I alla fall önskar du att ni vore riktigt tajta kompisar! För hur smidigt vore det inte om Google älskar allt du gör och liksom presenterar dig för alla?

Nu är det inte riktigt så. Google har ingen lust att känna efter och skapa en härlig relation med dig, Google vill bara vara relevant och följa sina botars sökanden.

Därför är du en fena på att sökmotoroptimera din hemsida, dina inlägg, lägga till ALT-texter, ha rätt hierarkisk ordning, använda rätt nyckelord och skapa backlinks.

Naturligtvis är hemsidan mobiloptimerad med en minimal laddningstid.

Allt för Google.

Mänsklig

Lika van som du är bakom tangenterna, skärmarna och alla botar, lika lätt läser du av människors beteenden, viljor och önskningar, intressen och geografiska skillnader.

Du vet att småbarnsföräldrar sällan sitter och surfar mellan 18-20 på vardagkvällarna, du vet även att det inte är någon vits med att publicera inlägg som vänder sig till lärare klockan 10 på förmiddagen.

Du vet även att bilder på människor, gärna med ögonkontakt, skapar känslor och relationer.

Du vet att innerst inne är vi alla ganska lika, och så länge du ger vad läsaren vill ha, så gillar de dig.

Förutom dessa egenskaper så är du samarbetsvillig och en flexibel ledare som inte så gärna, men ganska ofta ändå, arbetar med andan i halsen för att leverera i tid.

Känner du igen dig? Kanske det.

Vill du ses över en fika och se hur jag kan avlasta dig?

/Jennie

#kreativitet #digitalaverktyg #Google #siffror

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba