top of page

GOOOOAAAL!!!!


Mål och syfte.

Alla vet att det är bra att skriva ner dessa och att det faktiskt påverkar dina chanser till ditt önskade resultat.

Men, ändå är det så få som faktiskt gör det. Känner du igen dig?

Kanske har du satt ett mål i början av ett projekt, eller som start för dina sociala kanaler? (För läääänge sen…)

Kanske har du allt i huvudet och tycker att det räcker?

Kanske har du skrivit ner dina mål men du tittar sällan tillbaka för att se om de fortfarande är aktuella?

färgpennor på rad

Visste du att av alla företagare så är det endast 10% som faktiskt aktivt arbetar med sina mål och gör de till en naturlig del av verksamheten?

Tillhör du de övriga 90% så vill jag hjälpa dig idag!

Jag fokuserar på hur du kan utveckla dina sociala kanaler, men själva formatet går naturligtvis att tillämpa på alla delar i livet.

Plocka fram papper och penna och häng med!

 

4 avgörande steg i hur du sätter mål som hjälper dig framåt:

Ditt nuläge

Ja, det är dags att lägga korten på bordet och vara helt ärlig, skönmåla ingenting.

  • Hur går det just nu för företaget på sociala kanaler?

  • Hur ser engagemanget ut? Både från dig och dina följare?

  • Är du/ni kontinuerliga med inläggen?

  • Hur mycket tid i veckan lägger du ner på kanalerna?

  • Vilka är dina resultat?

  • Har du koll på ROI (return of investment) och får in pengar på era annonser, eller känns det mer som att slänga pengarna i sjön?

  • Hur ser det ut för dina konkurrenter? Sticker du ut i bruset?

Skriv ner dessa svar så ärligt du kan.

 

Nästkommande år

Vi tänker oss ett år framåt, hur vill du se tillbaka på året som har varit?

  • Var vill du vara?

  • Vad klarade du av?

  • Vilka resultat fick du?

  • Hur har ditt/följarnas engagemang sett ut?

  • Testade ni nya grepp och i så fall vad?

  • Vad är du mest stolt över?

Här vill jag att du tänker i positiva ordalag. Inget fokus på vad som eventuellt inte har funkat, utan vänd på det hela och peka på vad som funkat och hur ditt resultat kommer att se ut.

När du är klar så ringar du in de 2–3 viktigaste punkterna.

De är dina huvudmål.

 

Varför?

Varför vill du uppnå dessa mål? Återigen vill jag att du är helt ärlig med dig själv.

sand strand

Vad är ditt varför?

  • Vill du tjäna mer pengar?

  • Vill du ses som en expert inom ditt område?

  • Vill du kunna påverka mer, geografiskt eller som influencer?

  • Vill vara mer tidseffektiv och kunna göra annat också?

  • Vill du visa någon som inte tror på dig att du visst kan?

Oavsett vad det är, är det otroligt viktigt att du för dig själv, skriver ner ditt varför.

Det är din motor i målutvecklingen.

 

Verktyg/behov

Okej, du vet nu var du är just nu, var du vill vara om ett år och varför du vill dit.

Men Hur?

  • Vad behöver du för att komma dit?

  • Verktyg/appar/system

  • Kompetensutveckling

  • Mentor/coacher

  • Budget

  • Anställa personer eller vissa externa tjänster?

Rangordna i ordning vad som behövs lösas först, vem du behöver kontakta och vad du eventuellt behöver köpa in.

 

När du väl har skrivit ner dina svar på dessa frågor så sparar du det på ett synligt ställe.

Jag avskyr att lägga ner en massa tid och energi på något som sedan inte används!

  • Titta på dokumentet en gång i månaden (bestäm gärna datum på en gång och lägg in i din kalender).

  • Ett år framåt så utvärderar du resultatet och gör om hela processen.

Om du fastnar och behöver bolla dina tankar så kontaktar du mig här.

/Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page