top of page

Hur du fångar in läsaren redan på första raden!


HOOK – STORY – CLOSE

Du känner säkert igen det, och kanske arbetar du redan efter det när du skriver dina inlägg och skapar annonser?

Kroka in läsaren, berätta en historia och hjälp personen därefter vidare.

Informationsflödet som dagligen sköljer över oss, behöver jag knappast gå in på, eller hur?

Vi är alla där, vi sorterar och prioriterar konstant bland de inlägg som når våra ögon.

Utan att ha tänkt så mycket på det, har just vår förmåga till prioritering utvecklats enormt. Tiden vi har till förfogande är knapp och det kräver att vi prioriterar.

klocka

Vilka inlägg är viktiga för just mig?

Vad är nyttan för mig?

What´s in it for me?

Du har en bråkdel av sekund på dig att fånga in din läsare. Galet egentligen, men det är där vi är...

Så vad gör du med den bråkdelen?

 

Prioritera din rubrik

Det sägs att 9 av 10 endast läser rubriken för att sedan scrolla vidare. Lägg motsvarande andel av din skapartid på just rubriken. 90% av din skrivtid.

Snabba tips på rubriksättning:

  • Hur du………….fast……….

  • 7 tips på…………

  • Visste du att………..?

  • En hemlighet för dig som……..

  • Är det möjligt att……fast……?

 

Sen då?

När du väl har fångat in din läsare så är det dags för din berättelse.

Din storytelling. Det du vill säga.

Så…VAD vill du säga och vilket värde tillför du läsaren?

Vad det än är, använd din personlighet och tala med en naturlig röst. Använd inte onödigt kluriga ord bara för att visa att du kan. Fokusera hellre på vad du vill säga.

Längre texter fungerar faktiskt bättre än kortare texter. Det gäller både vanliga inlägg och köpta annonser. Låter kanske motsägelsefullt, med tanke på prioritering och tidsbrist, men så är fallet.

Det beror på att en längre text indikerar ett värdeskapande och relevans, både för läsaren och för algoritmer/botar.

Undvik ”säljsnack”.

Ingen vill bli påprackad det ena eller det andra, däremot är alla intresserade av sådant som ger ett värde, löser ett problem eller på annat sätt underlättar för personen. Fokusera istället på hur du kan HJÄLPA dina läsare och gör det med hjärtat.

Berätta gärna för läsaren om vad som händer efteråt, efter att personen har köpt din tjänst eller produkt. Hur är problemet löst? Vilken känsla uppstår då?

Tre tips:

  • Längre texter hellre än kortare texter.

  • Fokusera på att hjälpa och lösa ett problem.

  • Gör det med hjärtat.

 

Slutligen...

Du har din Hook och du har din Story på plats.

Vad vill du att läsaren ska göra nu?

Genomföra ett köp? Registrera sig på ett nyhetsbrev? Kontakta dig?

Oavsett vad det är, var tydlig och skriv ut det för dina läsare. Ta bort alla diffusa luddigheter och visa vägen framåt.

väg framåt

Läsaren ska inte behöva tolka och gissa vad du vill!

Gör det enkelt och ta bort alla hinder och extraklick. (Det hänger starkt ihop med prioriteringen och tidsbristen.)

Exempel:

  • Klicka på knappen.

  • Läs mer här.

  • Registrera dig på mitt nyhetsbrev.

HOOK – STORY – CLOSE

/Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page