Oavsett vilken bransch du befinner dig i, så kommer du förr eller senare att behöva skriva texter.
Text till dina sociala kanaler.
Text för sälj.
Text som information.
Text som hjälper dina kunder.
Text till hemsidan.
Ja, ni förstår. Du behöver skriva en hel del.
Tillhör du massan som tycker att det är lite jobbigt att få till den där texten som både är informativ, intressant och gärna en smula underhållande?
Ingen fara, här kommer mina bästa tips till dig!
1. Strukturera upp tiden ,så att du inte sitter onödigt länge och funderar.
Jag rekommenderar följande uppdelning:
50 % planering av vad inlägget/texten ska handla om och vilket syfte den har.
20 % skrivning. Bara flödesskriv och låt bedömningen komma i nästa steg.
30 % Redigering och korrekturläsning. Vad är bra och vad ska du ta bort?
2. Du behöver inte börja skriva från början, det går alldeles utmärkt att börja med kärnan i budskapet och återgå till att skriva rubriken och den första meningen sist.
3. Låt texten vara luftig och lätt för läsaren att skanna igenom.
Max 7 meningar per stycke är ett bra riktmärke.
4. Linda inte in vad du vill säga. Våga vara tydlig med ditt budskap och låt läsaren förstå vad du vill. Var gärna konkret och skriv vad läsaren ska göra, med tydliga verb.
5. Stå för din kunskap och använd ord som visar den. Undvik ”jag tror att…” eller ”kanske kan man…”. Skriv hellre att ”du rekommenderar” eller ”Gör så här…”.
6. Korta meningar eller en mening med ett eller fåtal ord som gör att läsaren hajar till.
Orden får betydelse. Orden får tyngd.
7. Undvik branschjargon och klyschor. Förutom att det är tråkigt och inte tillför något värde så försvinner din personlighet i och med en klyscha.
Var du.
8. Börja mitt i handlingen. En klassisk skrivteknik som inte slår fel.
Ni vet, t.ex. ”När dunsarna i trappan helt plötsligt upphörde, slogs jag av en tanke. En tanke jag aldrig hade tänkt förut. Skulle jag hinna att…” (Nu fånar jag mig bara, men ni förstår säkert själva tekniken.) Börja aldrig med ”Det här är en…” ”Det finns…” ”Det handlar om…”
Mer pang på rödbetan! Mitt i handlingen! Fram med ditt budskap!
9. Aktiva meningar istället för passiva. Skillnaden är: (Aktiv) Jag säljer de bästa tjänsterna – (Passiv) De bästa tjänsterna säljes av mig.
De aktiva meningarna uppfattas som mer dynamiska och livliga och på så sätt även mer positiva.
10. Tala och skriv med DIN röst.
Inte någon röst eller ton som du tänker dig att dina kunder förväntar sig. Din röst ger dig en autenticitet och äkthet, och gör att du blir intressant i läsarens ögon.
EXTRA!
Rubriken är superviktig! Kolla in här för kanontips kring just rubriker.
Hur många av dessa tekniker använder du dig av?
/Jennie