top of page

3 misstag du inte vill göra online!


Alla gör misstag då och då. Tiden räcker inte till, man stressar, man prioriterar annat och så vidare.

Jag har listat upp tre vanliga misstag, som du kan ha med dig i bakhuvudet och kanske checka av innan du publicerar online.

1. Missa en stor del av användarna.

Vi vill att alla som är intresserade ska ha möjlighet att ta del av våra inlägg och material online, eller hur?

Vi vill göra hela köpresan så enkel som möjligt och plocka bort vartenda hinder på vägen.

Det ska vara lätt att hitta din hemsida, se vilka produkter/tjänster du erbjuder och ännu lättare att bli din kund. Stämmer det? Såklart att det gör.

Ändå glömmer vi bort en grupp på marknaden, personer med funktionsnedsättning.

Genom ett par enkla steg så kan du öppna upp din webb för betydligt fler personer och framtida kunder. Förenkla för en taldator som läser in ditt innehåll eller genom att komma ihåg att använda alt-text på dina bilder.

Här är en bra länk att kolla in kring vad du kan göra.

 

2. Dina inlägg på sociala kanaler är tråkiga.

Aoch! Jag vet, ingen VILL vara tråkig, men ändå är vi det ibland.

De allra flesta använder social media för underhållning.

Så är det. (I det begreppet blandar jag även in informativt och intressant.)

Som företagare, speciellt småföretagare, kan det vara riktigt svårt att hela tiden underhålla, locka och vara en showstopper.

Så hur kan du konkurrera med storföretagen?

Jo, genom att vara dig själv, entusiasmerande och engagerande!

Det räcker långt med att filma en kort snutt med mobilen när du är på något spännande business event.

Varför inte en sneaky peaky på nästa produkt eller när du berättar en pinsam historia kring hur du lyckades vända företaget. Vad vet jag?

Det behöver inte vara tillrättalagt, regisserat eller välproducerat för att fungera väl.

 

3. Det saknas en hook i dina inlägg.

Du vill att alla som scrollar i flödet ska stanna till vid just ditt inlägg, läsa och engagera sig. Men då behöver du ställa dig själv den stora frågan:

Varför ska de göra det?

Och dessutom; Hur ska du fixa det?

Jag kommer ihåg när man gick på mellanstadiet och skulle skriva berättelser. Likt de allra flesta började jag skriva typ ”Det var en gång…” och sedan fortsatte någon slags berättelse. Allas berättelser började exakt likadant och ingen i klassen stack egentligen ut.

Det var inte förrän på högstadiet då vi fick en svensklärare, med passion för att skriva, som introducerade oss för ”mitt i handlingen”-tekniken.

Vilket innebar helt enkelt, att man börjar berättelsen mitt i något som sker, mitt i en spännande situation eller känsla och omsluter läsaren omedelbart.

Just det där, att ge läsaren en känsla, en tanke eller en fråga, gör att man snabbare känner sig inkluderad och således även nyfiken.

The hook, eller ” kroken” är det som gör att man stannar till och läser ditt inlägg.

Jag har tidigare skrivit om hur du kan göra och här hittar du ett gäng krokförslag/rubriker.

Lycka till!

/Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page