top of page

Är det ute att blogga? Eller ännu värre, är det för SENT att börja?


För mig som ser solklara resultat av mitt eget bloggande och är en förespråkare för det när jag träffar kunder så blir mitt svar nej.

Nej, det är varken ute eller för sent att börja. Jag säger det däremot med ett litet aber.

Att skriva om lite allt möjligt, det som faller en in och, genom det, göra bloggen till en offentlig dagbok, och tro att det på ett magiskt sätt inbringar pengar. Nja. Den tiden, om den någonsin egentligen varit här, är förbi.

Det jag talar om är att blogga med ett mål och syfte.

VARFÖR DU SKA BLOGGA MED DITT FÖRETAG:

(OCH VARFÖR DU BÖR BÖRJA IDAG).

1. Ditt material får evigt liv. Visst dina sociala inlägg finns kvar på din profilsida, men tanken med de sociala plattformarna är mer här och nu. Flöden som uppdateras och dina inlägg som halkar ner. Algoritmen vill hela tiden ha nytt, aktuellt och relevant.

På din blogg finns ditt content kvar för den som vill läsa.

Så länge du önskar.

Dina läsare har möjlighet att besöka din webb och ta del av allt du erbjuder, när det passar dem.

2. Du har kontroll över hela kundupplevelsen på din hemsida. Du styr över vilken känsla man befinner sig där med och med vilken känsla läsaren lämnar den.

Du vägleder kunden vidare till andra blogginlägg, erbjudanden och sidor.

3. Din blogg ger dig data. Mängder av data. Du ser vilka blogginlägg och ämnen som lockar mest, när de läses och detta hjälper dig att ta beslut framåt, vad du ska leverera mer utav.

Ser man trender eller gäller i stort sett samma ämnen genom tid? Är det återkommande besökare eller flest nya?

blogga dator

4. Den mest självklara anledningen är att genom dina blogginlägg och spridning av dessa via sociala kanaler så får du trafik till din hemsida. Du har en möjlighet att genom bloggen visa vad du kan, vad du erbjuder kunden och hur du gör det.

Bloggen verkar som en förlängning av dina social proofs och kunders rekommendationer.

 

VILKA ÄR DINA FÖRSTA STEG MOT EN EGEN BLOGG?

1. Välj plattform.

Det finns massor, ex wordpress, wix och blogger. Ta hänsyn till om det tar tid att sätta upp, om du måste brottas med teknik innan du kan skriva och om du behöver extern hjälp. Är du tekniskt insatt redan från början eller vill du hellre ha en enklare plattform? Har du redan en hemsida? Undersök om det finns möjlighet till att blogga eller om du behöver plocka hem en plugin.

2. Planering.

Ja, då var det dags. Sätt ett snällt mål med 1 bloggpost i veckan, visst du kan skriva fler än så, men tänk långvarigt. Kom igång och känn dig trygg med det gör och skala sedan upp. Bestäm vilken dag du skriver och när den ska publiceras. Var noga med att texten hör ihop med dig, att den talas med din röst på det sätt som du skulle framföra den. Tänk gärna att du skriver till en vän!

3. Spridning

Vilka kanaler ska du sprida den genom? Har du redan idag tillräcklig trafik till din hemsida för att den ska bli läst, eller kan det vara värt att satsa en slant på marknadsföring? Kan du be vänner och bekanta att hjälpa dig att sprida till sina nätverk till en början?

 

FÖRSLAG PÅ BLOGGINLÄGG

  • Bakom kulisserna när jag [händelse].

  • Hur du väljer rätt [din produkt].

  • 3 tips på böcker som tagit mig framåt i min business.

  • 10 anledningar till att du kommer att älska [din produkt].

  • Varför jag älskar att vara [din titel].

  • Spotlight på min senaste [din produkt].

  • Hur jag blev [din titel].

  • De 10 vanligaste frågorna som jag får.

  • En intervju med [en av dina bästa kunder].

 

/Jennie

Pst! Vill du locka fler att se dina blogginlägg eller inlägg på sociala kanaler? Klicka här och ladda ner min freebie Mina bästa copytips!


bottom of page