Vad hade du gjort om du hade mer tid varje dag? Hur mycket längre fram hade du varit med din business eller visioner om livet?
Vilken skillnad hade det varit för dig om du kunde fokusera på det som faktiskt betyder något. På riktigt.
Jag vet i alla fall är betydelsen skulle ha varit massiv.
Tänk att få känna efter varje dag att man har gjort sitt bästa, hunnit med det som var viktigt och slippa känslan av kom-ihåg inför morgondagen.
Ett lika genialiskt som enkelt knep finns här för dig.
Och det är absolut inte jag som ska ha äran. Min businesscoach Dean Graziosi delade med sig det och jag tog till mig det omedelbart.
Knepet är enkelt, men jag säger inte att det är lätt att utföra.
Det hänger liksom på dig. På dina prioriteringar. På din mindset och på vad som är viktigt för dig.
Alla känner vi till och kanske arbetar efter en to-do-list, en att-göra-lista som kontinuerligt fylls på, checkas av för att fyllas på igen.

Personligen så gillar jag att-göra-listor. Jag gillar verkligen känslan att få checka av, stryka över eller vilken metod man nu föredrar, det som är klart, finito och borta ur ens planering.
Med de ger mig inte mer tid. Snarare det motsatta…
En Not-to-do-list däremot, den har alla möjligheter att ge mig mer tid.
Nu kanske du tänker, okej Jennie, väldigt revolutionerande…en lista till!
Haha, ge mig en chans att förklara det fina med en sådan lista!
På din Not-to-do-list skriver du upp:
Det du gör som tar av din vardagliga tid.
Det du inte gillar att göra.
Det du inte är bra på att göra
Det du älskar att göra.
Alla dessa saker som tar upp din tid kategoriserar du utifrån följande:
Det du kan delegera till någon annan.
Det du kan betala någon annan att göra.
Det du kan automatisera.
Det du kan eliminera.
Det du kan behålla som ditt.
✨Om du inte trivs med att ta kundsamtal och väntar in i det sista med dessa så kanske möjligheten finns att din kollega kan göra det.
✨Om du inte särskilt bra på att bokföra i ditt företag så finns möjligheten att anlita någon annan att göra det.
✨Om du skickar ut mail till dina kunder så finns möjligheten att automatisera processen.
✨Om du slösurfar på sociala kanaler varje eftermiddag så finns möjligheten att ta bort det helt.
✨Om du älskar att träffa människor och nätverka, då ska du behålla det som viktigt för dig.
Det kan handla om stora saker och det kan handla om små. Men det gemensamma är de tar tid från det du är bra på och det som tar din business till nästa nivå.
Vad skulle det betyda för dig om du automatiserade hela mailutskicket? Hur många timmar snackar vi om per vecka eller månad?
Vad skulle det betyda för dig om en extern redovisningsbyrå tog hand om dina fakturor och löpande bokföring? Hur många timmar i veckan och månaden sparar du?
När du väl har hittat dina tidstjuvar där du kan ta hjälp eller helt sonika eliminera det, så tittar du på dina uppskattade timmar som sparas.
Dessa timmar och minuter ska nu ägnas åt en sak.
Föra din business till nästa steg framåt. Ägna mer tid med familjen eller din personliga utveckling.
Det som är viktigt för dig.
Så, ta ett papper och en penna och skriv ner allt det där du gör men inte borde.
Lycka till!
