top of page

Att bjuda in till köp utan att känna sig påträngande

  • 13 maj
  • 2 min läsning

Det finns ett ord som dyker upp varje gång jag pratar med företagare om att sälja.

Säljig.

Ingen vill vara det. 

Och rädslan för att uppfattas så är tillräcklig för att hålla tyst om och om igen.

För vi har alla mött den typen av försäljning. 


Den som känns desperat och som inte lyssnar. 

Den som ringer dig tre gånger i veckan med ett erbjudande du aldrig bad om. 

Den som nästan hotar sig till att du ska dra ditt kort.


“Du måste köpa-känslan”.


Det är inte det vi pratar om här, men någonstans på vägen blandade vi ihop det.

Att vara påträngande och “säljig” med att hjälpa någon.


Resultatet blir att många postar regelbundet men aldrig någonsin säljer. 

Knappt ens nämner att de har något att sälja.

Samtidigt som de undrar varför ingen köper.

Kaffe och Croissant

Jag hade en kund som postade konsekvent i flera år.

Bra innehåll, snygga bilder och fin storytelling.

Men hon sålde ingenting, för hon nämnde aldrig att hon sålde något.

När hon äntligen la upp ett inlägg om sitt erbjudande fick hon tre förfrågningar i DM samma dag.

Tre personer som följt henne länge men som inte visste att möjligheten fanns.

Det är vad tystnad faktiskt kostar.


För mig skiftade säljtänket helt när jag insåg att sälj är en service.

“Här sitter jag med en kunskap som faktiskt kan hjälpa en annan person, vem är jag att hålla den kunskapen inne?”


När jag pratar sälj, metoder och säljtexter med mina 1:1-kunder, landar vi alltid där först. Du hjälper någon.

Jag ser en omedelbar förändring hos personen jag har framför mig.

Sälj är en hjälp. Sälj får någon att göra en förändring.


Men du behöver berätta om det och du behöver göra det på olika sätt, ofta.


Börja med att fråga dig själv;

Om jag skulle radera alla mina fördomar och rädslor om sälj och bara fokusera på hur jag kan hjälpa någon annan, vad skulle jag skriva om då?


Kommentarer


bottom of page