För några veckor sedan släpptes denna Instagramfunktion (som till utseendet liknar Twitter/X en hel del) även till oss i EU.
Resten av världen fick tillgång redan någon gång i höstas, men här i EU behövdes det tricksas lite med GDPR för att kunna lanseras.
Många hoppade snabbt in och med stor nyfikenhet ville alla vara med och testa det nya formatet.
Att skapa sitt Threadskonto gick väldigt snabbt, då man kunde ta med sig all information från Instagram, inklusive de man redan följde.
För dig som vacklar så kommer här några av mina lärdomar från Threads:
Startflödet visar inte de du följer, utan det visar förslag från Threads.
Det här kan vara en smula förvirrande då det ofta är nya personer varje gång man kikar in. Men klickar du på ikonen högst upp så dyker Följer upp, klicka på den så ser du personerna du följer.
I början tyckte jag att det var märkligt, men jag inser att det är hur du växer; du dyker upp i startflödet för, ditintills, nya personer. Om du är intressant = ny följare.
Nytt tänk att anpassa sig till.
Flödet kan lätt bli ”Twitterifierat”.
Efter de första dagarnas smekmånadsfas, där alla var glada och trevliga, började det därefter (åtminstone i mitt flöde) dyka upp politik, hat och trista kommentarer.
Men efter någon vecka av idogt blockande och dolda konton, så är mitt flöde trevligt igen.
Precis som vilken plattform som helst; vi behöver utbilda algoritmerna vad vi vill ha.
Innehållet är spontant och snabbt.
Du behöver inte fundera på snygga bilder eller fullmatade karusellinlägg, släng ut en mening eller tanke och starta dialoger med andra. Det innebär också att du kan (om du vill) posta flera gånger om dagen utan att uppfattas som ”spammig”.
Än så länge ser jag en tydlig koppling till hur aktiv man själv är och hur snabbt man växer.
Har du mycket att säga och gärna med en snabb och rolig twist? Perfekt, då är Threads för dig.
GIF’s.
Under första veckan var mitt flöde fyllt av humor och gif’s, vilket var riktigt skoj. Även om jag fortsätter att ibland addera gif's som betoning till innehållet, så har det (tyvärr) mattats av. Men det var kul så länge det varade…
Eftersom det är en mer textbaserad plattform än Instagram, kan du sticka ut om du hittar ett bra sätt att arbeta med Gifs.
Det blir vad du gör det till.
I början såg jag många frågor i flödet, ”Vad är syftet med ännu en plattform?”.
Jag har inget svar på det, mer än att du själv bestämmer ditt syfte.
Vill du snacka med folk? Gör det.
Vill du bjuda på en ny sida av dig? Gör det.
Vill du bygga varumärke? Gör det.
Det finns ingen riktlinje eller tydliga direktiv. Testa att göra det du vill göra och justera på vägen.
Commenti