top of page

Hur du arbetar med Instagram 2024


Jag har fått en del frågor kring vad som händer med Instagram, om algoritmerna har förändrats och varför det är så svårt att nå ut.

Naturligtvis sitter jag inte på några hemliga svar, det är endast Instagram själva som vet till hundra procent hur det ligger till bakom kulisserna.

 

Men jag nördar gärna ner mig i ämnet och läser mycket kring det.


Här är mina tips och tankar:

 

Se vad som faktiskt funkar genom att kika in i din statistik.


Det är lätt att dras med i jargongen ”inget funkar längre”, men kanske kan du se reell fakta där.

Vilka inlägg har gett dig resultat under de senaste tre månaderna?

Varför?

Kan du göra mer av liknande?


Här tittar du både på innehållet och formaten. Efter ett par år med reels som universallösningen, gick vi i höstas alltmer åt karuseller för bra spridning.

Hur ser det ut för dig?

Kanske gillar dina läsare IG Stories bäst?

 



ChatGPT eller äkta vara?


Jag vet att många använder ChatGPT för inspiration, men jag ser också att alltfler tar den enklare vägen och postar innehållet rakt av.

Tidsaspekten förstår jag helt, däremot missar man målet inom andra områden.


Flödet har blivit väldigt generiskt och vill du fortsätta att sticka ut, är det klokt att fundera över äktheten i ditt innehåll.

Vi vill höra DIG och DINA tankar.

Vi vill göra affärer av en riktig person.

 



Faceless innehåll


En trend som jag ser mycket just nu är faceless content, dvs innehåll oavsett format som inte visar avsändaren bakom.


Det här togs emot med öppna armar av personer som har dragit sig för att ta plats framför kameran själva, och funkade till en början väldigt bra.

Men precis som punkten ovan; för mycket av det goda kan mätta flödet snabbt.


Om du gillar idén med faceless innehåll; försök att hitta din unika vinkel och budskap för att fortsätta att skapa relation med andra.

 



Schemalagt innehåll långt i förväg


Efter många år av en ständig uppmaning kring att planera och schemalägga långt i förväg, är detta något som jag ser att många stora kreatörer har skippat helt.


(Det finns fortfarande syfte med detta om du ex är social media manager och behöver bolla många konton samtidigt.)


Men för oss andra kan det räcka med en eller ett par dagar i förväg. Så länge du hittar en balans i arbetet och undviker stressen som kan uppstå med innehållet här-och-nu.

Du behöver inte banna dig själv längre för att ditt content inte är klart för ett halvår framåt…

 



Dans i reels


Minns ni när alla ’blev tvungna’ att dansa och peka i sina reels, för att få uppmärksamhet? Den trenden försvann för ett bra tag sedan, till mångas lättnad.

Missförstå mig rätt, jag eller algoritmerna har inget emot dans (tvärtom!) men det osynliga kravet är borta.


Så du som gillar att dansa - kör på! Du gör oss glada!

I annat fall kan du med gott samvete skapa andra reels.

 



Kort och enkelt


Ditt innehåll möter tuff konkurrens i flödet och därav går kortare, snabbare och lättläst innehåll ur striden som segrare.

Innan du som älskar långa texter blir alltför upprörd; självklart kan din målgrupp föredra något annat, men generellt är det snabbt innehåll som fungerar.


Har du mycket att säga? Testa att dela upp det i flera inlägg eller skapa en karusell med flera sidor. (Tänk då lite extra på luftighet.)

Har du väldigt mycket att säga? Starta en blogg och dra trafik till den.

 


En del förändringar sedan förra året, och säkert fler som kommer i år.


Har du tankar kring dessa eller vill lägga till något?

 

bottom of page