Hur fungerar Instagram?

Är du nyfiken eller nybörjare på Instagram? Perfekt, här är en nybörjarguide till dig.


Vad är Instagram?


Det är en social kanal som numera ägs av Facebook (dvs Mark Zuckerberg😊).

Den har ett stort fokus på foton och bilder men har utvecklats med åren till att bidra med mycket intressant och värdefullt innehåll utöver endast bilder.


Vad gör man där?


Du kan använda kanalen till att hålla kontakten med familj och vänner, följa varumärken eller personer. Du kan också använda den som inspiration inför köp, resor och livet i stort och till och med handla av webbutiker på kanalen.


Användarna lägger upp en bild med tillhörande text som andra kan gilla, kommentera på eller spara ner. Man kan följa varandra, vilket innebär att man kan se varandras inlägg i flödet.


Instagrams olika delar


Instagram består av tre stora delar men det finns fler funktioner än dessa.


Profilsidan


Här är din bas, din egna plats på kanalen.

Du skapar ett eget konto med en profilsida (din sida). Här kan du lägga upp en kort och beskrivande text om dig eller ditt företag och du kan lägga till en profilbild så dina läsare vet vem du är och hur du ser ut.

Här samlas alla dina inlägg, dvs de bilder och texter som du har publicerat. De läggs i kronologisk ordning i ett rutmönster som du och dina besökare kan scrolla mellan.


Flödet


Det är startsidan.

När du går in på Instagram kommer du först till flödet. Här ser du bilder som de du följer har publicerat.

De ligger inte i en kronologisk ordning utan i den ordning som Instagram tror att du föredrar. Det betyder att de personer, vars inlägg du gillar eller kommenterar mest på, de dyker också upp överst på sidan.

Det som styr vad du ser är en (eller egentligen tusentals) algoritmer.


Stories/Händelser


Här och nu-inlägg.

Överst i flödet hittar du en rad ringar, det är sk Stories. Här kan du lägga upp en enkel bild, foto eller text som dina följare ser.

Skillnaden mellan Stories och vanliga inlägg är att Stories försvinner efter 24 timmar, medan dina publicerade inlägg finns kvar på din profilsida permanent.



Okej, då har vi koll på detta. Nu skapar vi ditt Instagramkonto!


Gör så här:

  1. Ladda ner Instagram-appen på din telefon.

  2. Registrera ditt användarnamn. Du kan välja mellan att logga in via Facebook eller via din epostadress.

  3. Fyll i din beskrivning, som kommer att synas på din profilsida. Beskrivningen kan du redigera senare och kontinuerligt förbättra den om du vill. Har du ett företag eller en annan tanke med ditt Instagramkonto är det väl värt att fundera ett par varv extra på vad och hur du skriver din beskrivning.

  4. Du väljer mellan ett privat och offentligt konto. Ett privat konto är dolt för alla som inte är godkända följare av dig. Ett offentligt konto kan alla hitta och är också öppet för alla att följa. Här gör du som du själv önskar, men om du vill använda kontot för företag, organisation eller vill få fler att se dig, behöver du välja ett offentligt.

  5. Lägg upp ditt första inlägg genom att klicka på plusset i överkanten på din profilsida.

  6. Välj vilken bild du vill dela och skriv en text till den. Publicera!


Sådär, ditt Instagramkonto är redo att fyllas av bilder!


Är du mer nyfiken på hur du arbetar med hashtags, höjdpunkter, dina bilder och texter och allt annat roligt på plattformen så rekommenderar jag dig att läsa vidare bland blogginläggen.


Lycka till!