top of page

Hur lyckas du på Instagram?

Det finns både ett lätt svar och ett mer komplicerat svar på den frågan.

Och jag vill sammanfatta det till att det inte handlar om tur, ett gediget teknikintresse eller stor budget.


Det behöver inte vara svårt.

Det handlar mer om långsiktighet och att Våga Göra.


Däremot är det bra om du har koll på vad som avgör din framgång på Instagram.

Algoritmen.

Denna matematiska formel som påverkar hur ditt inlägg syns i flödet.

Den som älskar när du hjälper till med dennes syfte; Att behålla så många användare som möjligt på plattformen och få de till att stanna länge.


Nedan har jag listat upp 10 tips på hur du kan tänka för att skapa dina bästa inlägg till Instagram.


10 sätt hur du blir algoritmens allra bästa vän:

  • Skapa inlägg som gör att läsaren stannar till i flödet.

  • Skapa inlägg som gör att man vill läsa hela texten (dvs klicka på Visa mer).

  • Skapa inlägg som får läsaren att bläddra bland dina bilder i karusellinlägget.

  • Skapa inlägg som läsaren tycker är så värdefulla, roliga, upplyftande så att de delar det vidare till sin Story.

  • Skapa inlägg som gör att man vill kommentera, svara på en fråga eller som väcker nya frågor att ställa.

  • Skapa inlägg som gör att läsaren vill kolla in din profilsida och se vem du är och vad du erbjuder.

  • Skapa inlägg som man vill spara för att kunna gå tillbaka till senare.

  • Skapa inlägg som gör att man vill skicka dig ett DM.

  • Skapa inlägg som gör att läsaren är återkommande till dina poster med likes och kommentarer.

  • Skapa inlägg som man vill tagga andra personer i sitt nätverk att uppmärksamma.


Att hela tiden, komtinuerligt skriva och posta inlägg med läsaren i fokus är nyckeln.

Då spelar det ingen roll om din bransch är väldigt nishad med få i målgruppen eller om den är stor och bred med många intresserade.

Så länge du skriver för din målgrupp så hittar du rätt.


💥Vill du ta steg framåt på Instagram redan idag?



Har du hittat till mig på Instagram?

Om inte, följ mig gärna för fler tips för företagare, kommunikatörer och entreprenörer online.


/Jennie

Comments


bottom of page