Hur mycket kan du ge bort gratis?

Värde, värde och åter värde.

Vill du marknadsföra dig eller bygga ett starkt och lockande varumärke så är det vad det handlar om.


Att du delar med dig av värde. Värdefulla inlägg som får läsarna att återkomma och bli följare (för att sedan övergå till kund).


Jag får ofta frågan, ”Hur kan jag ge bort något som jag vill tjäna pengar på och hur mycket kan jag ge bort gratis?”


Den eviga frågan och eviga balansgången mellan att ge och få.

Mitt korta svar är; i stort sett hur mycket som helst.

Du kan ge bort mängder av tips, kunskap och metoder helt gratis, utan att det påverkar dina intäkter.


Detta menar jag utifrån två skäl.

1. Ingen kommer ihåg allt du tipsar om, men många kommer ihåg att du kan ditt område.

2. De som omsätter dina tips i praktiken skulle ändå aldrig bli din kund, men de som behöver hjälp vidare, implementera detta eller vill köpa dina produkter, får en tydligare bild av dig.


När du skriver om tips, listor eller sätt som du arbetar med, så bygger du en solid bild av dig själv och således ditt varumärke. Vi som ser dina inlägg ser vad du kan, blir inspirerade och lär känna dig.


Vi ser dig både på bild, i text och kanske i rörligt material. Kontakten vi får med dig, när du pratar om just det som vi har behov av (massage, trädgårdsskötsel, administration, cykelreparation, personlig utveckling…) så får vi känslan av DIG.


Av det du kan och kan hjälpa oss med.


Och vet du vad.

Den här känslan vi får av dig, som om vi redan känner dig, den slår till och med personliga referenser vi kan efterfråga våra vänner.

Det spelar mindre roll att din bekanta säger att personen X är den bästa av alla samtalscoacher/keramiker/rörmokare, för vi känner dig redan och tänker främst på dig när vi behöver hjälpen.


Jag är väl medveten om att jag har mängder av följare och läsare som omsätter alla mina tips i praktiken utan att därefter någonsin bli min kund. Och vet du vad? Det är helt okej, faktiskt mer än så.


Dessa personer är inte mina kunder (kanske blir de det i framtiden, men inte just nu).


De personer som däremot vill ha hjälp med nästa steg eller hur man kommer igång med X eller Y, och ser mina tips i flödet, de blir mina kunder. De som värdesätter andra saker, t.ex personlig hjälp, djupare kunskap eller snabbare kompetens.


Samma sak för dig.❤


Om du delar frikostigt med dig av dina bästa tips inom ex träning, så har du definitivt personer som tar del av dessa tips på egen hand. De som däremot vill har din personliga hjälp och peppning kommer att kontakta dig.


Så fortsätt dela med dig av din kunskap, kompetens och inspiration.

Du bygger ett varumärke som ska attrahera rätt person, inte alla.