Hur ser din konvertering ut?

Instagram, Facebook och LinkedIn är inte slutdestinationen.

Tänk så här istället…du kommer in på ett mingelparty (Instagram), du ser massor av härliga personligheter (olika konton) som delar med sig utav sina liv och du ser även att en del skulle ha stor nytta av det du gör och erbjuder.

Antagligen tar du inte fram första bästa stol (inlägg), ställer dig på den och börjar referera ur din priskatalog (annons)…(förhoppningsvis inte😂).

Däremot går du säkert runt och presenterar dig, skapar relationer och lyssnar till andras berättelser.


Du bygger förtroendet för dig, delar med dig av din kompetens och gör det kul, nyttigt och inspirerande att hänga med dig.


Det ska du göra även på sociala kanaler.


Och sen då?


För själva anledningen att du hänger där är ju att du ska generera intäkter, eller hur?

Vad är nästa steg? Hur kan du få personen att konvertera? Att göra det du vill, oavsett om det är ett köp, registrera sig på ett event eller läsa din blogg?


Hur ser din plan ut UTANFÖR plattformen?

Du har säkert hört talas om begreppet funnel. Köptratten som den ibland benämns på svenska.

Själva vägen man tar för att bli din kund.

Från ovetandes från att du ens, finns till betalande kund.


Har du skrivit ner hur vägen ser ut idag och ifall det är något du behöver förändra för att få bättre resultat?


Exempel:

  1. Synas på sociala kanaler.

  2. Få läsaren att bli din följare.

  3. Erbjuda freebie/signa upp på nyhetsbrev.

  4. Fortsätta bygga förtroende och ge värde.

  5. Erbjuda ett köp.

Går allting smidigt eller behöver du puff och fundering någonstans?

Vad är enkelt och vad är svårare?

Var lägger du ner mest tid och hur ser resultaten ut?

Fundera även på:

  • Varför ska någon bli din följare?

  • Vart vill du ta med följaren utanför plattformen?

  • Hur gör du det?

  • Varför ska någon följa med?

Lycka till!

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba