Instagrams algoritmer funkar inte för mig!

Då och då dyker det upp inlägg i flödet kring hur förändringar i algoritmen drar ner räckvidden eller engagemang. Man menar på att dessa förändringar bidrar till att ens egna inlägg inte får bra resultat.


En del menar att dessa stora social-media-plattformar kan göra vad som helst och vi är helt i händerna på dem. Och allt de vill är att göra det svårt för oss.


Ja, så kan det förstås vara.


Det kan även vara i stort sett tvärtom…att de förändringar som görs, gör de för att vi ska få en ännu bättre användarupplevelse, stanna kvar längre på plattformen och locka nya dit.


Det är bra att komma ihåg, att ingen av plattformarna vill göra att vi använder Instagram/Facebook/LinkedIn/valfri kanal mindre.


De vill att du är där.
De vill att du känner dig nöjd.
De vill att du får bra resultat. Även om du är företagare.

Jag sticker till och med ut hakan så pass långt att jag vågar påstå att den eventuella minskningen i räckvidd beror på något annat än algoritmen.


  • Dina inlägg.

  • Dina bilder.

  • Ditt eget engagemang.


Det är en bra nyhet. För det går att fixa.


Du kan lära dig hur du skriver texter som lockar och engagerar och du kan lära dig vilka bilder/foton/grafik som funkar bäst för din målgrupp.

Allt det är bra.


Svaret är dock jobbigare, för det krävs mer av dig.


Vad kan du göra här och nu?


1. Gör en plan för vad du ska skriva om och håll dig till planen. Vad vill dina läsare ta del av? Vilka områden är DU? Hur kan du sprida ut och variera ditt flöde utefter dina områden?


2. Satsa mer på att marknadsföra dina inlägg och ämnen snarare än vad du faktiskt säljer. Det gör du genom att hålla dig till dina ämnen ovan och fokusera på att ha ett tydligt budskap per inlägg.


3. Sitt inte på kammaren och vänta! Ge dig ut, prata med folk och var intresserad av andra.


4. Satsa på att dela med dig av dina tips, tricks, metoder, hacks, övningar, system, strategier, erfarenheter och råd. Vi vill lära oss något av dig!


5. Du behöver posta och vara närvarande fler än en gång i veckan. Sorry, här är den hårda sanningen… Dina konkurrenter är där och om du inte är där…ja, vad kan jag säga mer… Bestäm dig för att lyckas!


Okej, med dessa tips så kan algoritmen förändra sig så mycket som den vill, du är försäkrad!


Får jag ett Ja på den?!