Hur du lyckas på Instagram


Att Instagram ökar i popularitet är inte nytt och det med stor hjälp av nya IGTV. Instagrams möjlighet att konkurrera med Youtube. (Eller egentligen Facebooks möjlighet då de äger Instagram).

Facebook/Instagram ger nu vloggare, hela spelmarknaden och musikvärlden betydligt större mark och tillgång till miljontals fler användare då de går från 60-sekundersklipp till längre sessions.

Då Facebook alltmer fokuserar på sina basvärden, dvs relationer, minnen och socialt redan befintliga grupper så kan du än så länge utöka ditt nätverk, sprida ditt branding och hålla koll på dina kunder/konkurrenter på ett lättare sätt på Instagram.

Bilden i fokus

Instagram är och har alltid varit en plattform för bilder. Du slänger inte upp vad som helst om du arbetar efter en medveten strategi. Bilderna ska tillsammans skapa en bild av dig, ditt varumärke eller företagets varumärke. När man besöker din profil ska man tydligt se din röda tråd, dina värderingar och vad du står för. Oavsett om du bygger din personliga branding eller företagets.

Idag fokuserar jag på de foton du lägger upp på din profil och som syns i flödet.

Vad ska du tänka på?

Fyra tips på hur du får in ett harmoniskt sammanhang på Instagram.

Ljuset

Att ljuset är viktigt för en bild förstår du redan. Men likväl finns det många suddiga, ogenomtänkta och för spontana bilder i flödet. (Spontanitet är bra men det finns gränser)

Ta ett par sekunder extra och tänk igenom var ljuset kommer ifrån? Testa att ställa dig lite annorlunda, tänd en lampa eller passa på när ljuset är som bäst på dagen. Står du för ljuset så det bildas en skugga? Utnyttja objektets egna färger och se var det reflekterar ljuset.

Tar du en selfie? Vrid och vänd på dig och använd dagsljuset! Ställ inte ansiktet i skuggläge men heller inte starkt solljus så du kisar på bilden.

Tips på bra Instagramprofil som använder ljuset bra; https://www.instagram.com/inna.bri/

Komposition

Om du tänker på ett skolfoto, ett porträtt så ser du hur en komposition inte är intressant. Syftet med skolfoto är jag inte säker på, men motivet är i mitten, blicken är i mitten och alla elever sitter på samma sätt. (Jag antar att syftet är dokumentation snarare än konstnärlig nyfikenhet, men det vet någon annan säkert mer kring).

Oavsett om eleven är fotogenisk eller inte så är det inte en intressant bild som väcker nyfikenhet.

Okej, hur gör man då?

Det finns en gammal regel som funkar ännu, 1/3-delsregeln. Dela upp bilden i 9 rutor, tre av dessa ska innehålla motivet som du fokuserar på. Testa dig fram och gör bilden intressant för läsaren, väck ett begär att få se mer och fler bilder. Prova att placera motivet i ena kanten, hur blir känslan då?

Stil och konsekvens

Gå in och titta på din profilsida på Instagram. Kan man se att bilderna hör ihop, att det är samma avsändare och att du har en röd tråd i vad du lägger upp? Grattis! Du har du lyckats skapa din stil som du bara behöver bygga vidare på.

Ser det däremot rörigt ut eller som om du inte riktigt att bestämt dig för vad du vill säga? Okej, ingen fara, då behöver du kolla in din strategi igen och se vad du vill säga med ditt branding.

  • Färgval

  • Typsnitt

  • Varmt eller kallt ljus

  • Vilken känsla vill du förmedla, frihet, lyx naturlig eller lekfull?

Är ni en resesajt så rekommenderar jag varmare toner, sysslar du däremot med mode eller inredning så passar en mer neutral känsla bättre med vit bakgrund så man ser produkterna.

Exempel på bra inredningsprofil, där man använder en mer neutral färgbas, på Instagram; https://www.instagram.com/design.style.living/

Tips är att inspireras av andra inom ditt område, vad funkar bra eller mindre bra hos de?

Bearbeta din bild

Har du fotat en bra bild som kommer att passa ditt branding? Toppen, då har du gjort 50% av jobbet!

Nu är det dags för del två i arbetet; bearbetning.

Instagram har sin egen redigeringsmöjlighet så har du ingen annan passande app, så använd den. Klipp den till passande komposition, ljusa upp den eller förstärk, gör den iögonfallande och intressant. Jag använder ofta en app som heter Pxlr, men det finns mängder av olika på marknaden.

Summa sumarum; ut och fota, testa dig fram och lek med olika möjligheter men alltid med din strategi och branding i fokus!

Lycka till!

#instagram #digitalstrategi

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba