top of page

Locka istället för att jaga följare

Finns det hemligheter bakom lyckade resultat på sociala kanaler?

Finns det en metod som bara de invigda vet om och kan tillämpa?

Finns det en genväg där man kan betala sig in till följare och engagemang?


Det kan te sig nästan som en hemlighet när man ser att vissa konton har tusentals följare och man undrar vad vet de som inte jag vet?


Och du, det finns en formel.

Ingen hemlig formel men en metod som fungerar. Varje gång.

Är du en kändis eller sitter på ett stort väletablerat varumärke är formeln inte lika viktig för dig, men den var det en gång i tiden.


Även för dig.


Formeln består av tre ord, som är lätta att förstå men svårare att göra. Åtminstone på regelbunden basis.


Hook – story – close


Fånga in, trollbind och avsluta. Låter mer omständligt på svenska kanske, men det är vad det handlar om.

Blommor på en arm


Tänk dig en stor sommaräng. Du ser röda vallmoblommor guppa över ett hav av blåklint, förgätmigej och maskrosor.

Om du blundar kan du känna solen i ansiktet, doften av sommar och surret från alla bin och humlor.

Olika slags färgglada fjärilar virvlar omkring som ett flor över marken. Alla insekter flyger mellan de olika blommorna, på jakt efter nektar, en jakt som aldrig verkar ta slut.

Fundera en stund över blommorna som står där, vajar lätt i vinden och sträcker ut sina färgglada flikar över gräset.


Varje blomma har ett mål. Att bli fler. Varje blomma vet också hur de ska göra för att uppnå sitt mål. Genom att vara så färggrann och inbjudande som möjligt för alla bin och humlor. Locka insekterna så de inte kan stå emot, de landar på blomman och hjälper på så sätt blomman med sitt syfte.

Blomman sprider sig vidare.


Hook – story – close.


Har du funderat på hur du kan vara den där blomman? Blomman som lockar in, ger besökaren något värdefullt de bara inte kan motstå för att sedan visa de vidare i processen?


Låt mig översätta till andra ord:


  • Locka in läsaren med din bild och första mening.

  • Berätta en story, dela med av värdefulla tips och insikter och hjälp dina läsare med deras problem.

  • Använd en CTA och ta dem vidare i processen.


Be the flower.

Jennie Persson

bottom of page