top of page

Tips vid målgruppsanalys


Använder du dig av sponsrade inlägg på sociala kanaler? Bra, då är du på god väg att nå fler kunder på dina egna villkor. Kan du precisera vilka dina målgrupper är? Förutom det vanliga med kön, ålder och geografisk plats? Vet du var på nätet de befinner sig och när, vilka kanaler som de är intresserade av och vad de tycker om att läsa och göra på fritiden? Har du till och med namngett dina typiska målgruppspersoner? Perfekt, då har du en bra koll på hur, när, var och varför du ska använda dig av sponsrat innehåll.

I annat fall så har du en del att göra.

Med digital annonsering finns nästintill oändliga möjligheter att anpassa och göra riktat innehåll relevant för läsaren. Tiden då man gjorde ett innehåll, betalade för en tidningsannons och inte hade någon kontroll över vem som läste, när de läste eller om det ens var rätt målgrupp som läste, den tiden är förbi.

Skapa dina målgruppsanalyser så detaljerat som du kan för att producera ett relevant och nyttigt innehåll för dina kunder.

Bra att ha koll på:

  • Kön

  • Ålder

  • Geografisk plats

  • Intressen

  • Arbete

  • Sociala kanaler

  • Digital vana

  • Tv-program, tidningar och samhällsengagemang

  • Värdeord

Vänder du dig till en Birgitta, Pontus, Gunnar eller Emelie? 22-åring eller 57-åring? Van vid digitala kanaler eller inte? Intresserad av hälsa, familj, dataspel eller trädgård? Med den kunskapen i ryggsäcken är det betydligt lättare för dig att dela upp innehållet på plats, tidpunkt och språk i innehållet.

Så vad väntar du på?

bottom of page