top of page

3 avgörande misstag vi gör i vår marknadsföring


Jag ser att många av oss begår samma tankefel i vår marknadsföring, om och om igen.

Även jag själv.

 

Vi börjar i fel ände.

 

Exempel:

Du är äntligen redo att slå upp portarna till din webbshop. På webbsidorna visar du mängder av olika produkter/tjänster som både är riktigt bra och efterlängtade.


Dagen är kommen och du har köpt annonser på sociala kanaler och dessutom har du pratat om dina produkter ett par veckor.


Men trots pompa och ståt, så är det ingen som köper under lanseringen. Inte heller under de efterföljande veckorna. Besvikelsen kryper på och du börja tvivla på själva idén.


Men stopp!


Innan du vältrar dig alltför mycket i frustrationen, kika på dessa misstag:

 


Har du pratat (för mycket) om detaljer och innehåll, istället för att visa på resultat och förväntan?

Här hamnar vi ofta. Vi vill så gärna prata om vår tjänst eller produkt, berätta om allt som ingår eller vilka material den finns i.

Det är såklart viktigt, men inte än.


Först behöver du locka intresse och därefter få läsaren att se sig själv i situationen.


En specifik detalj gör oftast inte det.

Helhet, resultat och känslor däremot.


Vi är inte intresserade än av allt som ingår, hur många gånger vi kommer att ses eller ifall produkten kan diskas i diskmaskin.

Vi vill veta vad vi kan förvänta oss i slutändan.


 

Har du marknadsfört på ett sätt som du själv gillar, eller utgår du ifrån målgruppen?

Din marknadsföring är inte till för dig eller för de personer som har åsikter, men inte tillhör kundskaran.

Separera dina personliga preferenser från effektiva budskap, format, bild och video eller trender.

(Exempel: bara för att du inte vill ta emot epostmarknadsföring, betyder det inte per automatik att detsamma gäller din målgrupp.)

 


Bygger du varumärket konstant och kontinuerligt eller byter du stil för ofta?

Här spelar den egna känslan av att vara ’för tjatig’ in.

Även en sk Shiny object syndrome är vanlig, där du lätt distraheras av nya grejer och trender, istället för att landa i det du gör för närvarande.


Men grejen är att vi behöver se dig ofta och känna igen dig, för att bygga relation och förtroende för dig.

Ju mer vi exponeras för någon eller något, desto mer bekant och pålitligt uppfattar vi det. Och det gäller allt. Från färger, typsnitt och logotyp till tonalitet, vem du är och ditt budskap.


 

Så frågan är:

  1. Bygger din marknadsföring på kundens behov och förväntan?

  2. Marknadsför du utifrån kundens preferenser?

  3. Är du konsekvent i allt du gör?



/Jennie

 

 

 

bottom of page