top of page

Hur du går från att ha ett ”Okej…-erbjudande” till ”Jag måste ha det-erbjudande”

Du som är företagare och som ägnar mycket tid på sociala kanaler, vet att det är inte helt självklart att få med sig trafiken bort därifrån, till din webb.


Väldigt få av IG-användarna går in på plattformen med intentionen; ”Nu ska jag klicka på en länk och köpa”.

Så, när du väl har fått trafiken med dig till din webbshop eller produktsida, behöver du förvalta det förtroendet väl.


Här är 4 viktiga faktorer i den processen:


Ta bort alla onödiga hinder.

Du behöver göra vägen från plattformen till landningssidan, så kort och enkel som möjligt. Hänvisar du till en speciell produktsida i ditt inlägg, se till att det är just den länken i din profilsida.


Du kan även ta bort hinder i form av osäkerhet för kunden.


Exempel på dessa kan vara en tillbaka-pengarna-garanti inom ett visst antal dagar eller ett prova-på-tillfälle, där kunden får känna efter innan köpet genomförs.


Annat du kan göra för att förenkla, är att vara transparent gällande dina priser.

Att begära att din framtida kund ska maila dig, göra en förfrågan eller skicka ett dm, för att få reda på priset, gör att många avstår helt.



Linda inte in saker i onödan.

Ju mer vi utfyllnadspratar kring vårt erbjudande, desto mer osäkerhet förmedlar vi.

När du tror stenhårt på det du säljer, vilket är en förutsättning, så behöver du inte linda in det i fluffiga texter eller omskrivningar.


Skippa det ytliga och berätta varför vi behöver dina produkter/tjänster och hur du kommer att förändra något för oss. Våga vara direkt och tydlig.



Undvik generiska beskrivningar.

Ditt erbjudande, ditt varumärke och du som företagare har något speciellt. Förlora inte det genom att vara för allmän i dina beskrivningar och texter.

Ta reda på hur din målgrupp pratar om problemet och använd deras tonalitet och ord.


Prata med istället för att prata till.

Du tror på dina erbjudanden,visa det med dina ord, kroppsspråk, energi och trygghet. Hur du förmedlar något, är minst lika viktigt som att du förmedlar det.



Bevisa det.

Vi vill veta att det funkar innan vi gör ett köp. Och det kan du visa på flera olika sätt.

Främst tänker vi såklart på tidigare kunders omdömen, och genom att be om testimonials som vi kan använda på vår webb eller i övrig marknadsföring, uppnår vi detta.


Det kan även vara att du ger oss en direkt bild av dig genom videos, tutorials eller beskrivna processer på sociala kanaler.

Om vi själva kan ta ställning genom egen erfarenhet av det du säljer, värderas det högre än ett kundomdöme. En kombination av dessa är naturligtvis det mest optimala.



Vi är människor och du vinner på att prata som dig själv, utan omskrivningar och fluff.

Lycka till!




bottom of page