top of page

Hur du skriver bättre säljtexter

Det magiska ordet för din marknadsföring.


Content marketing, copywriting och säljande texter, alla har de gemensamt att de vill nå ut med ett budskap till rätt målgrupp.

Det ska vara tydligt och klart för den eventuella köparen vad du säljer och vilka fördelarna är med just ditt erbjudande.

Du vet att du ska bjuda in till dialog, öppna upp för nyfikenhet och leda dem hela vägen fram till kassan.


Superlätt på pappret.

Lite klurigare i verkligheten.


När man har ett erbjudande, fastnar man lätt i sin lilla bubbla.

Alla utanför förstår självklart vad som är så fantastiskt med just din produkt eller tjänst. Egentligen behöver du knappt beskriva det, så uppenbart är det.


För dig.

Inte för oss andra.


Jag har ett enkelt trick som hjälper dig med det sista steget.
Att förtydliga det förträffliga även för oss andra.

Det är ett ord.


Varför.


Det är gångbart i alla delar av din marknadsföring såväl som i ditt sälj.

Låt mig ge dig ett par exempel:


Marknadsföring

Innan du postar ditt nästa inlägg, fråga dig själv:

  • Varför ska någon stanna vid detta?

  • Varför ska någon läsa inlägget (och helst HELA inlägget)?

  • Varför ska någon kommentera eller likea det?

  • Varför ska någon spara eller dela det vidare?


Innan du publicerar din nästa annonskampanj, fråga dig själv:

  • Varför annonserar jag kring detta erbjudande?

  • Varför ska någon ta notis av detta i reklamflödet?

  • Varför ska någon läsa det här, som faktiskt är en annons?

  • Varför ska någon klicka på knappen?


Försäljning

Innan du låter din landningssida gå live, fråga dig själv:

  • Varför vill någon stanna här längre än 3 sekunder?

  • Varför vill man scrolla längre ner och läsa mer?

  • Varför vill man göra ett köp efter besöket på sidan?


Innan du postar ditt säljinlägg kring ditt utbildningsprogram, din senaste bok, de nya köksknivarna i shopen eller ditt senaste konstverk, fråga dig själv:

  • Varför är erbjudandet bra/viktigt/nyttigt/värdefullt/etc?

Där har du svaret du ska bygga vidare på.

Anledningen och den tydliga fördelen.



Upplever du att det går trögt att fundera på din egen kammare?

Du vet väl om att du kan boka upp mig för en 1:1-sittning, där vi går in på djupet i ditt sälj, marknadsföring och företagandet online?




Lycka till!

/Jennie