Stressen över att det verkar ”enkelt” för alla andra att sälja, kan vara riktigt jobbig.
Du känner att det går trögt, om det ens funkar överhuvudtaget.
Först och främst vill jag bara påminna om, att det du ser behöver nödvändigtvis inte vara sant. Många kämpar med att få något sålt på eller via sociala kanaler, och det är kanske inte just den sidan de visar upp.
Är det omöjligt då?
Självklart inte.
Och jag slänger in det gamla uttrycket ”klarar jag av det, så klarar du av det”, men det är faktiskt sant.
När jag startade att försiktigt sälja på Instagram, var det oerhört jobbigt och nästan lite skamfyllt (jag menar hallå, vad är det?)
Många social-media-människor skrev att man ”absolut inte får nämna att man säljer någonstans”, och att du endast ska finnas där, IFALL någon vill köpa av dig.
Jag har inget finare motargument till det än BS! (Sorry!😁)
Jag tror inte att det är många personer som blir stötta när går de in i en Ica-butik, och därinne upptäcka att butiken försöker att SÄLJA PÅ DIG SAKER!
Det är ett företag. Företag måste sälja, annars är de endast en dyr hobby.
Om Ica inte säljer till dig, får du inga varor, de anställda får ingen lön och företaget tvingas att stänga. Men nu, tack och lov, kan du köpa mat och bli mätt, de får lön och fortsätter sin verksamhet så du kan handla även nästa gång när du är hungrig.
Så summa summarum; SJÄLVKLART ska du sälja våga på sociala kanaler.
Okej, då är vi tillbaka till HUR GÖR MAN?
En massa faktorer spelar in, men för att göra det görbart, så har jag kokat ner det till 5 stycken:
Ha en optimerad profilsida.
Din profilsida är ditt skyltfönster och det är dit man går om man är lite nyfiken på dig.
Har du inte laddat ner min steg-för-steg-guide för att skapa din ultimata profilsida än, så gör du det här.
Ta plats i flödet regelbundet.
Det betyder dels att posta kontinuerligt, och dels att DU tar plats i flödet. Låt oss se dig, höra dig och prata med dig. Bygg förtroendet för dig och dina erbjudanden.
Hjälp oss till nästa steg.
Använd en CTA, Call-to-action i alla dina inlägg och på profilsidan. Vad vill du att vi ska göra? Klicka på länken? Okej, berätta det för oss, led oss till nästa steg.
Var tydlig med hur du hjälper oss.
Man brukar prata om att det du säljer ska hjälpa oss inom ett av tre områden; Spara oss pengar, Spara oss tid eller Ge oss ett sammanhang (”Alla andra har X så då vill jag också ha det”). Under vilken kategori hamnar du och hur kan du kommunicera ut det ännu tydligare?
Skapa dina inlägg som en funnel.
Dina läsare befinner sig i olika faser. En del har precis hittat ditt konto, andra är vana att kommentera och likea dina inlägg, medan en tredje grupp sitter med plånboken redo och vill köpa hjälp av dig.
Skapa inlägg som pratar till dina olika följare.
Exempel: ett inlägg som ger en presentation av dina produkter, ett annat inlägg som fokuserar på dialog och engagemang och ett tredje inlägg som har ett tydligt erbjudande. Variera bland dessa under en månad.
Vilket av dessa är ditt nästa steg?
Skicka mig gärna ett mail, och dela med dig dina tankar kring sälj.
Lycka till!
Comments