top of page

Hur du kommer igång med funnels!

Köptratt, kundresa eller kanske bara ”tratt”?

Jag har inte riktigt ett ord som känns helt rätt när jag talar om funnels.


Vad du än gör, offline eller online, så befinner du dig i olika företags funnels. På olika ställen i deras köptratt.

En del företag vet du ingenting om, än så länge. Andra känner du mycket väl och har köpt mängder av saker ifrån under många år.

Oavsett företag, oavsett produkt eller tjänst och oavsett användningsområde, så har du gått igenom den här resan som kund.


Någon gång, för länge sedan, visste du inte vad Ica var. Nu är du kanske där varje dag.

Funnel.

Strax innan du läste den här texten, kanske du såg en annons för en tjänst, du inte visste något om fram till nu.

Funnel.


När du som företagare börjar arbeta medvetet med funnels, så är det just det här du gör.

Att göra nya personer medvetna om dig, ditt företag eller det du säljer.

Att successivt hjälpa personen framåt i processen, för att till slut avgöra, om de vill köpa av dig, eller inte.


Att gå från att inte veta någonting alls om dig, till att känna igen dig och slutligen till köp.

Ofta pratar man om: Know – Like – Trust.

Veta om – Tycka om – Lita på.

Som företagare som också är aktiv i sociala kanaler, kan du arbeta med funnels på ett enkelt sätt:


Varje vecka skapar du inlägg som vänder sig till personer i de olika faserna.

1. Inlägg som lockar deras intresse och som ger mersmak kring det du postar kring.

2. Inlägg som skapar relationer, kommentarer och delningar.

3. Inlägg som ger rätt information till rätt person, så de vill ta nästa steg med dig och bli din kund.


  • Hur kan du applicera det på den här veckans inlägg?

  • Vilka (redan publicerade) inlägg hittar du under respektive kategori?

  • Om du tittar i din statistik, vilka slags inlägg har gett dig bäst resultat?

  • Vilka inlägg har genererat till en *lead av något slag?

  • Vilka slags inlägg gör du flest respektive minst av?


*Någon som tar kontakt med dig på något sätt. Någon som tar nästa steg närmare ett köp.


Fundera och gör handling av dina tankar, ta dig själv ett steg närmare en strategisk funnel.


Lycka till!


bottom of page