top of page

Kan man verkligen sälja på sociala kanaler?


Det här är en fråga som jag har märkt är lite utav en vattendelare.


En del resonerar, att även om det förekommer, så är det inget du ska lyfta upp eller knappt ens sträva emot, medan andra menar att det sker försäljning varje dag och du har alla möjligheter själv att få igång det där.


Om du har hängt med mig ett tag, så vet du att jag tillhör den andra gruppen.

Jag är helt övertygad om att du kan få till en bra försäljning via sociala kanaler, och det underlättar om du har några metoder på plats.


Nu kanske du upplever själv att det är något som känns jobbigt, att sälja och tjata om sitt erbjudande, och på så sätt riskera någonting med ditt rykte.


Låt mig vara supertydlig; det handlar mer om din inställning till sälj snarare än säljet i sig.


Jag vet precis hur du tänker och känner, jag har själv befunnit mig där under flera år.

Man vill inte störa andra, man vill inte tvinga på andra sin produkt eller tjänst och man vill inte bli sedd som ”den där som alltid ska tjata”.

Jag förstår exakt.


Men grejen är att du inte ska göra det heller.


Om du tror stenhårt på din produkt eller tjänst, du vet att den kommer att underlätta, lösa problem eller förgylla livet på någon.

Dessutom, om du vet exakt vem som skulle behöva det här, vem som har problemet och du vet hur du kan hjälpa personen.


Då har du nästintill en skyldighet att berätta om ditt erbjudande.


Jag tänker så här; jag kan en hel del om digital marknadsföring.

Jag vet hur man annonserar för rätt peng, jag kan metoderna som bygger ditt varumärke på sociala kanaler och jag vet hur man använder funnels för att automatisera processen.


Om du behöver hjälp för att ditt företag ska synas och få större intäkter, vem är då jag att inte visa dig och hjälpa dig framåt?


För mig handlar det om det.

Att hjälpa någon att lösa ett problem.

Det finns däremot inga magiska formler eller trollstavar till ditt förfogande.

Det finns inga mystiska hemligheter som bara ett fåtal har tillgång till.

Det krävs inte heller en typisk personlighet som är ”säljare”.


Utan du kan göra det också.


Men det krävs en del av dig, framför allt uthållighet och kontinuitet.

  • Att du syns, tar din plats i flödet och delar med dig av din värld.

  • Att du postar kontinuerligt (helst 5 dagar i veckan) med inlägg som gör att personer vill veta mer, återkommande gillar vad du skriver och börjar engagera med ditt innehåll.

  • Att du tar tillfället i akt och dyker upp på Livesändningar. (Perfekt att föra en dialog med dina följare!)

  • Och att du gör det under en lång tid, trots eventuella dippar i engagemanget!


Sluta känna dig dum för att du säljer.

Sluta känna dig skyldig för att en person köper av dig.

Sluta krympa ihop när det kommer till sälj-delen.


Börja se att du hjälper någon.

Börja förstå vikten av din kunskap, din kompetens och dina produkter.

Börja ge tips, metoder och hjälp i dina inlägg, Livesändningar och videos.


Varför? Ge, ge och ge för att få.

De kommer inte minnas allt du skriver eller säger, men de kommer att minnas att du kan.

Vill du ha hjälp med att komma igång med ditt sälj online? Ja, då är du välkommen att kontakta mig så lägger vi upp din strategi.

(Oj, sålde jag precis där...? Jamen, typ så faktiskt.😍)



bottom of page