top of page

Hur du konverterar dina följare till kunder på Instagram


Instagram är ett handslag och en presentation inte en ställe där du ska säljpitcha dig för fulla muggar.

Tänk dig att du ser ditt livs kärlek, du samlar mod och går fram.

Ställer du dig där då och skriker ”Gift dig med mig?!”

Förhoppningsvis inte…😂

Nej, du måste visa varför man vill lära känna dig över huvud taget först, eller hur?

Samma sak på sociala kanaler.

(Låt mig bara vara tydlig från början att du absolut då och då kan (och ska) slänga in din pitch i flödet. Men inte från början och hela tiden.)

 

Så, hur ska du då göra för att få kunder via sociala kanaler?

Jag presenterar tre av mina tips:

1. Ta en titt på ditt konto; vet man vem du är, vad du erbjuder och hur man kontaktar dig? Din profilsida är ditt skyltfönster utåt.

Du känner säkert igen dig; någon har gillat en bild eller lämnat en kommentar på ditt inlägg, om du inte redan vet vem det är, så är chansen stor att du besöker deras profilsida av nyfikenhet. Och andra gör likadant på din.

  • Vad är det första intrycket vid besöket?

  • Hur uppfattar man dig?

  • Hur troligt är det att man vill börja följa dig?

2. Kontroll på läget. Med det menar jag, vad skulle hända om du vaknar imorgon och Instagram har försvunnit? Försvinner alla dina kundkontakter, foton och säljtexter eller har du en plan framåt när man börjar följa dig?

Följer dina läsare med dig till din hemsida, epost eller andra forum?

  • Skapa en plan framåt; från presentation till försäljning.

3. Hur får du med dig läsarna bort från plattformen till din webbsida eller vidare kommunikation?

Många av de som får mina nyhetsbrev har kommit in via en freebie av något slag. Andra har signat upp på min webb.

Jag är en stor förespråkare för epost (framför allt för att epost slår samtliga sociala kanaler tillsammans vid generering av intäkter) och jag själv prenumererar på flertalet inom mitt område.

  • Fundera på hur en freebie skulle kunna se ut för dig?

  • Vad kan du ge ut gratis som ger ett värde för dina läsare.

  • Det ska vara ett värde på riktigt och ge ett snabbt resultat.

 

Instagram är ett fantastiskt roligt ställe att hänga på, fyllt med inspiration, glädje och bra content.

Och om du är företagare så anar jag att du vill något mer, att du har förstått att det är ett ypperligt tillfälle att bygga varumärket och få kunder.

Genom att ha en konverteringsplan så hittar du vad som funkar och vad du behöver ta en extra titt på.

Behöver du hjälp att reda ut HUR du kan göra Instagram till en lönsam affär?

/Jennie

händer mobil

bottom of page