top of page

Varför bör du som företagare lära dig sociala kanaler?

Facebook skapades 2004 och följdes av flera andra plattformar, alla med syfte att vi ska connecta med andra varandra.

Från början nätverkade vi mest med våra vänner och bekanta och med tiden har företagen fått en allt större plats.

Annonser, varumärken och kundkontakter, områden som är otroligt viktiga för företagare, kan nu växa online.


Nya konton skapas hela tiden, jorden över, och det blir därmed svårare att sticka ut och nå fram genom bruset.

Möjligheterna är ändå väldigt stora, om man arbetar strategiskt och målmedvetet.


Dessutom, något som ofta är viktigt för företag, du kan nå ut gratis eller nå ut ännu längre om du lägger till en mindre kostnad på annonsering.


Enorma möjligheter.


Ändå är det många företag, stora som enmansbolag, som väljer att stå utanför allt detta.


Visst, man kanske har registrerat ett konto och lägger pliktskyldigt upp ett God jul-inlägg samt ett Nu går vi på semester-inlägg.

Kanske har man även några andra inlägg postade, från någon konferens och från inventeringsdagen i höstas.

Men det går 6 månader mellan varje tillfälle, och man intalar sig själv att ”det ger ju ingenting…”


Om det här är du: Du låter möjligheterna springa dig förbi.

Låt mig ge dig 5 anledningar som vänder ditt tänk:


◼️Du har tillgång till hela världen i din ficka.

Aldrig tidigare har det varit så enkelt att nå så många människor (inte för att hela världen är din målgrupp, men det får bli ett annat blogginlägg). Du kan lägga upp ett inlägg, och rent teoretiskt, nå drygt hälften av jordens befolkning.

Otroligt, eller hur!


◼️Du kan anlita någon som sköter företagets sociala kanaler, och som kan göra ett fantastiskt jobb.

Men jag kommer ändå att envisas med att du som företagare, ägare eller ansiktet utåt, vinner på att ta plats själv.

Företagets varumärke är viktigt, absolut, men ditt personliga varumärke är minst lika viktigt.

Vad vore Microsoft utan Bill Gates, eller Tesla utan Elon Musk?


◼️Trender kommer och går, ibland så snabbt att man missar dem. Genom att vara snabb på bollen, kan man få gratisskjuts, då plattformarna gärna lyfter fram de som sprider den nya funktionen.

Om du redan har en strategi och rutin för dina sociala kanaler, blir det steget inte så stort att ta.


◼️Kommer du ihåg då man köpte en annonsplats i en tidning, hoppades att någon skulle se den och att den inte hamnade på ”fel” ställe?

Kanske fick du ett bra resultat av annonsplatsen som du köpt för (oftast) dyra pengar, men grejen var, att du kunde inte veta det.

Det gick inte att spåra och faktiskt VETA om annonsen fungerade, eller inte.


Nu kan du mäta, i stort sett allt, genom statistiken du får av annonsering på sociala kanaler. Till en struntsumma, om du jämför med kostnaden för annonsplatsen i lokaltidningen.


◼️Konkurrensen i flödet kan vara stor men den är rättvis.

Om du är möbelbyggare och försöker konkurrera med IKEA eller Mio, kan det vara lite svårt. De är två stora företag med, antagligen, betydligt större pengar att röra sig med.

Men i det sociala flödet spelar ni på samma villkor.

Om du har en strålande strategi, lär dig hur du skapar attraherande content och bygger fina relationer med människor, så vinner du. (Det här är färdigheter du kan utveckla!)


Detsamma gäller i annonsering. Ja, IKEA kan lägga in en större annonsbudget, men den avgör endast till ca 30% om annonsen får bra resultat, eller inte. De resterande handlar om kvalitet och tidigare resultat.

Fördel dig!


◼️Som extraanledning slänger jag även in;

Det är gratis. I pengar.

Däremot kostar det tid, kreativitet och en hel del mod.



Så vad säger du?

Är det dags för dig att mena allvar med företagets sociala kanaler?

bottom of page