”Jag startade eget företag för att jag brinner för det jag gör, inte för att marknadsföra mig eller hålla på med sälj.”
Känner du igen dig?
Det är ofta där vi startar. Med något vi tycker är kul och känner oss passionerade kring.
Och även om det kan vara en bra grund, då allt blir enklare om vi tycker om det vi gör, så ger vi oss själva något skeva förväntningar.
För i verkligheten så tar marknadsföring och sälj en stor del av din tid. Och behöver göra det.
Du behöver skriva inlägg på sociala kanaler, uppdatera din blogg, bygga epostlista och kontinuerligt skriva nyhetsbrev, planera ditt sälj och arbeta klokt med PR.
Vips, sitter du där och upplever att all din vakna tid går åt till detta, och du undrar om det här var en så god idé?
Du behöver en struktur och här kommer en guide till dig:
Börja varje vecka med en planering.
Det första jag gör varje måndagmorgon är att skapa mig en översikt över vad som ligger i min kalender, saker jag måste göra och saker jag vill göra.
Översikten innehåller när jag skapar innehåll och när dessa publiceras, vilka dagar som jag fokuserar på säljande innehåll och vilka jag mer bygger varumärke på.
Jag lägger även in när jag skriver bloggtext och mail som går ut till hela listan.
Bland övrig planering finns exempelvis arbetet i The PLACE och kommunikationen där.
Genom att placera ut allt i kalendern (eller i ett anteckningsblock) gör att du tydligt ser vilka dagar som är fokuserade på vilka områden.
Och just att se arbetsveckan som helhet gör det lättare att prioritera och fördela tiden jämnt.
Blocka in tider för effektivitet.
Jag erkänner, jag har en tendens att jobba med flera saker samtidigt, och visst det fungerar okej för mig.
Samtidigt är en av de mest effektiva metoderna för att få saker gjorda, att arbeta i "blocktider", vilket egentligen innebär att du avsätter specifika tidsblock för varje arbetsområde. (Pomodorotekniken är ett bra exempel på den här metoden.)
Så förutom att blocka in tid, så sätter jag även bestämda veckodagar för vissa av uppgifterna.
Det kan exempelvis se ut så här:
Måndag: Sociala kanaler: Planera innehållet samt när inläggen ska schemaläggas.
Tisdag: Blogg: Skriv, SEO-anpassa, formatera och publicera veckans blogginlägg.
Onsdag: Nyhetsbrev till epostlistan: Skriv veckans nyhetsbrev där du kan om du önskar driva trafik till din blogg.
Torsdag: Sälj: Brainstorma eller planera inför nästkommande veckas erbjudande/sälj. Skapa inlägg som väcker nyfikenhet inför vad som komma skall.
Fredag: Skapa engagemang: Även om du självklart är närvarande vid dina egna inlägg, så är det klokt att avsätta tid för att interagera även i andras inlägg. Ta hand om ditt nätverk och skapa dialog.
Hur lång tid behöver du för varje punkt?
30 minuter? En timme?
💡Avsätt gärna lite för kort tid (vi blir mycket mer fokuserade och konkreta vid tidsbrist) och testa dig fram.
Schemalägg det du kan.
Jag har redan nämnt detta, men med schemaläggning sparar du så mycket tid samtidigt som du har vetskapen om att marknadsföring (och ev säljet) tickar på ändå.
Det finns möjlighet till schemaläggning inom de flesta sociala medier och det finns tredjepartslösningar på marknaden.
Du väljer det som passar dig bäst.
Du kan även schemalägga dina mail och när du öppnar/stänger specifika erbjudanden.
Använd dessa möjligheter.
Prioritera ditt nätverk.
Att interagera med andra online är lika viktigt som att skapa innehåll.
Genom att aktivt svara på kommentarer, delta i diskussioner och skicka personliga meddelanden, bygger du relationer som kan leda till ökad kundlojalitet, nya följare och mer kul (😃) under arbetsdagen.
Avsätt tid varje dag, exempelvis på morgonen och eftermiddagen, för att besvara inkomna kommentarer och meddelanden.
💡Om du dessutom är extra redo på tillväxt; förläng tiden under ex 2 veckor och interagera strategiskt med personer du vill nå.
Utvärdering varje fredag.
Avsluta veckan med en kort utvärdering. Vad gick bra? Vad behöver justeras?
Det behöver inte ta särskilt lång tid om du gör det varje vecka.
Plocka upp det som funkade och ta med det när du börjar förbereda nästa veckas planering och den nya veckans översikt.
Vilken av dessa punkter känns som nästa steg för dig?
//Jennie
Tack, jag ska göra ett nytt försök att hålla min planering!