Handen på hjärtat; hur mycket analyserar du och mäter i företaget?
Statistik, data och diverse procenttal finns där för din skull – använd dessa till din fördel.
Det mesta du skapar och producerar digitalt kan mätas, följas upp och optimeras. För att maxa försäljningen och effektiviteten i dina sociala kanaler, e-postkampanjer och annonser kan det därför vara avgörande att använda data som vägledning. En hjälp framåt!
Här har jag sammanställt steg för steg kring vad du kan göra och vad som är viktigt.
1. Definiera vilka nyckeltal (KPI:er) som driver ditt företag.
Innan du börjar titta djupgående och analyserar något, är det viktigt att veta vilka nyckeltal som är mest relevanta för ditt företag.
Vad är det som är viktigt? (På riktigt.)
Eftersom det finns mycket data att ta hänsyn till, är det lätt att vi kollrar bort oss om vi inte har syftet klart.
Så fokusera på dessa:
Sociala kanaler: Räckvidd, engagemang (likes, kommentarer, delningar), antal klick och konverteringar.
Epostmarknadsföring: Öppningsfrekvens, klickfrekvens, avprenumerationer, konvertering.
Annonser: Antal klick, kostnad per klick, konvertering.
En del av dessa är mer viktiga för dig när det handlar om konvertering/sälj och andra säger mer om tillväxt och hur rätt ute du är för din målgrupp.
💡Tips! Fokusera först på det som ökar din försäljning, ex Klick.
2. Vilka verktyg behöver du?
Det finns mängder av tredjepartlösningar när det kommer till statistik och mätning. Och är du tekniskt intresserad – gå all-in i dessa!
Däremot, om du upplever att själva tekniken tar mer tid än den data du faktiskt ska kika på – du klarar dig gott och väl på den statistik som ofta finns inbyggd i sociala kanaler, epost och annonsering.
Google Analytics: Ett komplett dataverktyg för att förstå trafiken till/på din webbplats. Du kan se varifrån besökarna kommer, och vilka sidor som driver mest konverteringar, för att nämna några.
Instagrams statistik: När du har ett företagskonto, har du också tillgång till den statistik du behöver för att se vad som fungerar, vilken målgrupp som du attraherar, vilka format som ger vilket resultat etc. Du ser data över hela kontot men också över enskilda inlägg och stories.
Epostmarknadsföring: De flesta epostsystem erbjuder data där du kan se antal som öppnar, läser och klickar sig vidare från dina mail. Kanske kan du se en röd tråd utifrån vilka mail som för en större öppningsfrekvens än andra?
Annonsering: Ads Manager ger dig rejält med data när du annonserar och du kan ställa in vilken data just du vill se genom att anpassa kolumnerna på sidan. Här finns verkligen en guldgruva för den som älskar siffror då det finns över ett hundratal data att kika på!
💡Tips! Samla de mest viktiga mätpunkterna i ett dokument där du kan föra statistik över längre tid.
3. Hitta ditt mönster.
Vilka kanaler ger mest trafik och försäljning? Titta på ex trafikkällor i Google Analytics och jämför resultatet. Är det någon kanal du behöver fokusera lite extra på eller till och med pausa ett tag?
Vilka typer av innehåll fungerar bäst? Hur ser räckvidden ut bland dina reels och hur många klickar sig vidare när du säljer något? Behöver du uppgradera din annonsering eller ge epostmarknadsföringen lite extra kärlek?
Felsök kundresan: Om många klickar på din annons men få köper, granska landningssidan och se hur du kan förbättra den. Landa inte i att något inte fungerar och analysera varför.
4. Din lösning på problemet.
Dina siffror finns där för att du lättare ska kunna lösa ett problem, ex sälj, konverteringar eller räckvidd. Gör handling av dessa!
För sociala kanaler: Om videoinlägg får mer engagemang, skapa fler av dem. Om en viss tidpunkt ger bättre räckvidd, schemalägg inlägg då.
För e-post: Testa olika ämnesrader, design eller erbjudanden i A/B-test för att förbättra öppnings- och klickfrekvenser.
För annonser: Om en annons har hög öppningsfrekvens men låg konvertering, experimentera med olika budskap på landningssidan.
💡Gör mer av det som fungerar och förbättra det som inte fungerar.
Konkreta exempel:
Låt oss säga att du driver en webbshop och efter analys så upptäcker du:
Dina Facebook-annonser fungerar bättre med video än bilder → Skapa fler videobaserade annonser.
Din öppningsfrekvens för epost är högre på torsdagar kl. 10 → Schemalägg nyckelkampanjer då.
Din mobila landningssida laddar för långsamt → Optimera sidan och öka din konvertering.
Är det något som jag vill förmedla med dessa tips, så är det att ta kommando över din utveckling och sälj.
Det är oerhört svårt att sälja i blindo och "hoppas att det löser sig", skapa istället en rutin där du kollar in dessa vecko- eller månadsvis och gör de förbättringar och förändringar som krävs.
Lycka till!
Comentários