top of page

3 misstag som hindrar dig på sociala kanaler

Att göra misstag är en naturlig del i allt företagande. Vissa misstag är nästintill ett måste för att fortsätta utvecklas framåt. Om man lär sig utav dem, vill säga.


Bland misstag kanske man räknar in fakturakrångel, missat en deadline eller glömt att säga upp en systemprenumeration.

Ganska små misstag i det stora hela, och egentligen väldigt enkla att åtgärda.


Andra misstag är mer sammankopplade till ens uppfattning kring hur saker ska vara eller tänk som hämmar en själv som individ.

Dessa påverkar dig som företagare betydligt mer, än de första exemplen.


Här har jag listat några som jag själv stöter på då och då.



Misstag nr 1


Att intala sig själv att allt du ska göra i företaget måste vara unikt.


Innan jag startade eget så trodde jag att man endast kan starta företag om man har en unik idé.

En unik idé som ingen annan i världshistorien hade testat innan.

Jösses, om man inte redan innan hade satt press på sig själv, var det oundvikligt med det tankesättet.


Nu tänker jag så här:

  • Gör någon annan det du vill göra och det verkar som om personen har kunder? Perfekt, då är det bevis för att det funkar. Du behöver endast addera din personlighet eller metoder.

  • Får andra inom din bransch kunder via sociala medier? Toppen, då ska du också vara där och prata med din målgrupp.


Misstag nr 2


Att tro att du inte har tid.


Vi har alla samma antal timmar på dygnet och ändå kan det skifta mycket mellan två olika personer, i vad man hinner åstadkomma under en dag.

(Jag är säker på att jag inte är ensam att uppleva produktiva dagar och dagar som bara passerade utan att något egentligt gjordes.)


”Jag har inte tid med att bygga varumärket på sociala kanaler för jag lägger all min tid på att försöka få kunder.” Hm?

Vi behöver använda tiden klokt och hitta vad vi väljer att spendera den på.

Kanske hoppa över stunden slöscroll och istället skapa ett inlägg till kommande dag?



Misstag nr 3


Tänka att man är ödmjuk om man står i bakgrunden.


Begränsande tankar om sälj och marknadsföring och sin egen del i det, är inte något som lyfter vare sig dig eller ditt företag.

”Inte ska väl jag...?” Jo, det ska du.

Tankar som att man ska vänta till någon ser dig, att du enbart ska locka med ditt innehåll och, på ett magiskt vis, charmera alla i din omgivning till sälj – jag är ledsen – men det funkar inte.

Uppfattningen om att i Social Selling inte få sälja, utan endast skapa medvetenhet och relationer. Spoiler alert! Även med social selling behöver du medvetet driva trafik.


Vi funkar på olika sätt och så här funkar jag:

  • Jag dras till de varumärken/entreprenörer som är trygga i sina erbjudanden, som tydligt kommunicerar att de säljer något och som gör det superenkelt för mig att köpa.

Inget flum utan en obekymrad klarhet. Addera energi och glädje, så har du mig som kund.



Vilka misstag har du rättat till under resans gång?

//Jennie





bottom of page