top of page

Jagar du fel sak?

Nästan alla entreprenörer jag möter har en och samma önskan på sociala kanaler, att få fler följare.

”Vi vill växa och ha många följare.”


Jag förstår, det är lätt att tänka att det är lösningen på alla problem; har man många följare, så vet många vem man är och det blir lättare att få kunder.


En tanke som tyvärr inte är helt sann.


Om det verkligen var lösningen på allt, så kan det målet uppnås rätt enkelt:

  1. Köp följare.

  2. Anordna tävlingar varje vecka, där enda kravet på att delta är att man följer er.

  3. Gå in i följa-följatillbaka-leken.


Allt det ger er följare.

Däremot kan jag garantera att försäljningen uteblir. (Och dessutom är det inget jag rekommenderar alls.)


Du vill inte ha ”fler följare”, du vill ha trafik och konverteringar. Det är vad som ger dig sälj.

För att uppnå det behöver du göra vissa justeringar i ditt tänk på sociala kanaler.

Framför allt vill du ha en strategi som på ett kristallklart sätt leder dig framåt.


  • Du behöver innehåll som lockar nya ögon.

  • Du behöver innehåll som behåller och skapar relationer med dina följare.

  • Du behöver innehåll som leder vidare och konverterar.


Låt oss gå in lite djupare i varje steg.


Hur kan du locka fler nya personer att se dina inlägg?


Du kan (och bör) kika in i din statistik och skapa dig en god förståelse kring vilka inlägg som tidigare har gett dig flest följare.

  • Kan du återanvända dessa inlägg, justera eller förändra något och posta igen?

  • Kan du hitta den röda tråden mellan dessa och inspirera dig själv till att skapa fler av liknande inlägg?

Ett annat sätt är att observera dig själv när du scrollar i flödet.

  • Vad får dig att stanna till? Att ge en like eller till och med börja följa någon?

  • Kan du identifiera den avgörande faktorn?

  • Kan du implementera detta till ditt eget innehåll?



Nästa steg är att behålla följare samt bygga förtroendet för dig.


Du vill skapa innehåll som återkommande lockar personen till ditt konto.

Du vill också underlätta kommunikationen mellan er.


Det enklaste sättet är att ta första steget själv.

  • Börja interagera med dennes inlägg, prata som om ni träffas i verkliga livet och var genuint intresserad av personen.

  • Du vill sänka tröskeln så mycket som möjligt, så ta bort den osynliga väggen som fjärmar dig som företag.

  • Gör det enkelt och kul att prata med dig.

Det är i det här steget det stora arbetet ligger. Det tar tid men det ger också resultat.




Det tredje steget är att konvertera din följare till prenumerant, lead eller kund.


Tydliggör för för dig själv vilket syfte du har med dina inlägg.

Vill du ha prenumeranter eller kunder? Och hur lätt är det att förstå när man klickar på din länk?

  • Hur kan du göra det oemotståndligt att klicka på din länk?

  • Hur kan du ta bort så många hinder som möjligt för personen?

  • Hur kan du göra det tydligt med vad du kan lösa för problem?

Vi konkurrerar inte bara med andra i flödet, vi konkurrerar också med tiden.

Många är lätt distraherade online, och det krävs inte mycket för att få oss att glömma bort vad vi skulle göra.



Släpp tanken på ”fler följare” och arbeta strategiskt utifrån de tre stegen istället.


Lycka till!

bottom of page