Varje dag är det nya personer som kikar in på ditt konto.
Ibland kollar de in vad du har postat och kanske likear ett inlägg eller två, lika ofta klickar de sig bort från din sida och går vidare till nästa konto.
Men hur gör man för att behålla besökaren och dessutom göra den till en följare?
När du har lyckats få en besökare till din sida så är det i sig en bedrift.
Konkurrensen hårdnar för varje dag, med snabbare content och kortare uppmärksamhetsspann som största konkurrenter.
När din besökare väl har klickat sig till DIN sida, då vill du ta hand om personen på bästa sätt.
Steg 1: Texten.
Låt oss vara ärliga, vi är inte supergenerösa med vår tid online.
Klickar vi oss in någonstans går det undan, när vi avgöra om vi ska stanna eller inte.
Profilsidan ska ge besökaren tydlig och snabb information; vem är du, vad gör du och vem vänder du dig till?
Inga konstigheter, komplicerade ord eller jargong platsar här.
Undvik onödig fakta (”jag är en kattälskande tjej som sysslar med redovisning…”).
Din katt må vara hur gullig som helst, men den mår bäst av att hållas utanför ditt företag.
PS! Vill du ha en steg-för-steg-guide hur du skapar din perfekta profilsida på Instagram?
Steg 2: Din profilbild.
Är du enföretagare, ansiktet utåt eller den som svarar om jag kontaktar dig?
Mänskliggör ditt sociala konto med ett foto på dig som profilbild.
Observera gärna dig själv när du kollar in andras konto; med vilka konton får du snabbare en koppling till? De med en person på fotot eller de med en logga?
Vi vill skapa relationer och följa andra människor, så enkelt är det.
Ps! Är ni ett större företag så är det fullt förståeligt att alla inte kan vara med på bilden. Då finns det andra sätt att personliggöra ert konto.
Steg 3: Ditt flöde
Vi har kollat in dig på bilden först, svept lite snabbt med blicken över vad du gör, nästa steg är en hastig koll på dina inlägg.
Vad du skriver och postar är naturligtvis ett långsiktigt arbete, men det finns vissa saker du kan göra här och nu:
1. Ha ett genomgående tema på dina inlägg.
Nej, jag talar inte om ett perfekt mönster, där varje inlägg är en del av en större helhet. Däremot vill jag att du funderar över en röd tråd; ditt varumärke.
Skulle vi känna igen dina inlägg när de dyker upp i flödet?
2. Oavsett om du postar foton, reels eller grafik, lyft gärna upp en rubrik på bilden.
På så sätt uppfattar vi snabbt vad respektive inlägg handlar om, och kan avgöra om vi vill kolla närmare på det.
(Det finns naturligtvis en stor variation här, en del konton bygger sitt varumärke på vackra bilder, då kan en rubrik förstöra det.)
3. Pinna tre av dina bästa inlägg.
Genom att pinna (sätta fast) utvalda inlägg, så hamnar de överst på flödet. Dessa är självklart de besökarna ser först och drar slutsatser av kring ditt konto.
Tänk dig att dessa sätts främst på en piedestal för alla att beundra.
Nu är du redo för att låta ditt konto växa!
Lycka till!
Comments