Analysera mera!
Vet du var dina besökare till hemsidan kommer ifrån? Vad som är din största magnetkanal och som skjutsar flest personer dit de ska, till dig?
Det känns ofta härligt att många följare kommenterar och gillar det du lägger upp på Instagram, Facebook eller övriga kanaler, men säljer du på enbart antal likes?
Nej, möjligtvis får självkänslan en härlig boost, men mer än så är det inte.
Du vill ju att de ska vidare till hemsidan, bli en lead och till slut en kund! Stämmer det?
Då är det en bra början att kolla in vad statistiken säger och att dra nytta av all den information du får tillhanda.
På Google Analytics ser du enkelt varifrån besökarna kommer, tidpunkt och veckodag som de föredrar och allt du egentligen behöver veta för att se vad som attraherade dem till att länka vidare.
Är det tisdagar vid lunch som flest besöker sidan och skjutsas vidare från Facebook?
Ok. Bra, fokusera på det. Skriv fantastiskt innehåll som du publicerar just där och just då.
Vilken kanal ger dig flest besök? Öka din närvaro där och producera intressant content som får läsaren att stanna upp. Häng på den eller de plattformar din målgrupp hänger på.
Finns det ett mönster eller liknande innehåll på de inlägg som fungerar bäst? Eller är det snarare tidpunkt och veckodagen som styr?
Stämmer besökarnas faktiska demografi såsom ålder, kön, geografisk plats och språk med din tänkta målgrupp? Lockar du de personer du vill?
Justera din digitala strategi och anpassa ditt inläggsschema.
Dessa tips är med det organiska flödet i fokus, de besökare som redan följer dig och interagerar med dina inlägg och på så sätt sprider dessa vidare. Arbetar du med annonsering får du ytterligare information och målgruppsunderlag, då flera utanför din organiska sfär nås av dina budskap.
Testa under ett par veckor och se om du kan få en skillnad i visningar, interaktioner och slutligen leads.
Lycka till!