top of page

Bye bye 2018, here we come 2019!


Vi lämnar snart 2018 bakom oss men hur kommer 2019 se ut?

Många är profetiorna och många är framtidsblickarna.

Sju trender inför ett sjutusan till 2019!

1. Det blir än mer klurigt för företag, organisationer och föreningar att nå fram i bruset och flödet, framför allt på Facebook. Algoritmen skruvas åt ytterligare för att istället lyfta fram och premiera den personliga kontakten släkt, vänner och familj emellan.

Hur kan du som företagare tänka då? Förutom det uppenbara att du bör annonsera för att köpa din plats i flödet så kan du skruva på det organiska innehållet.

Satsa på att förmedla en ärlig och personlig bild av dig själv och företaget/varumärket; inlägg med Q&A, bakom-kulisserna-känsla och in-the-moment-foton.

2. Rörliga bilder fortsätter att locka tittare och även ges förtur i de sociala flödena. Flera gurus inom online marketing lyfter fram IGTV på Instagram som det forum som kommer lyfta ordentligt under kommande året. Inte som en konkurrent till Youtube, vilket det gärna talades om vid lanseringen, utan mer med en betoning på att förmedla just den ärliga och här-och-nu-känslan.

3. Instagram ökar i alla ålderskategorier bland svenskarna. Upp till 55 år så använder fler än hälften av svenskarna Instagram regelbundet 2018, vilket ger en stor marknad och anledning till att satsa på plattformen, och andelen fortsätter att öka.

blogg sociala kanaler

4. Använder du Instagram stories än? Om inte, gör det! Enkelt sätt att även här vara personlig och tillgänglig. Funkar även bra som plattform för launch av ny produkt/tjänst eller för en kort undersökning.

5. 8 av 10 användare på Instagram följer minst ett företagskonto och den andelen lär öka under närmaste året. Det innebär också att risken är stor att även Instagram kommer att påverkas av en försämring för företagare att nå ut organiskt för att istället pushas att köpa annonsplats.

Se till att du har ett företagskonto på Instagram redan nu (du behöver ha det för att kunna annonsera och samla data för statistik).

6. Här i Sverige och EU har vi tampats med GDPR i år (rysningar anyone?) och nu ser det ut som om även USA kommer att haka på denna åtstramning gällande personlig integritet. Har du kunder därifrån så kan det innebära en viss skillnad för dig.

7. Skillnaden mellan kommunikation och marknadsföring fortsätter att suddas ut. Istället för att på många företag/organisationer vara två helt separerade avdelningar har de nu alltmer samma fokus och målgrupp. I och med begrepp som content marketing och social selling fortsätter trenden att ge en bild av varför/hur/resultatet/personerna bakom produkten och på så sätt skapa nyfikenhet och intresse, istället för att skrika ”Kom och köp hos oss!!” (obs lite raljerande…). Hur ser det ut hos er? Två avdelningar eller en och samma?

Mina tankar...

Personligen är jag nyfiken på hur Facebooks utveckling kommer att se ut? Har de tappat sin ledning och hur länge dröjer det innan vi får se en betydande förändring?

2018 har varit ett bra år för LinkedIn, om du är intresserad av att bygga och stärka ditt personliga varumärke. Nätverkande och en positiv känsla i flödet med ett ökande antal aktiva personer. Dessutom börjar LinkedIn komma ifatt något när det gäller teknik (såsom användandet av hashtags, evenemang och att kunna administrera företagsprofilen från mobil). Yeay!

Hur som helst; det blir spännande, eller hur?

Jennie Persson Solenum

bottom of page