top of page

Fem måsten för ökad branding online


Hur har 2018 funkat för dig och företaget, nu när du ser det i backspegeln? Har ni utvecklats och stärkt varumärket online?

Har vissa delar helt gått över till digitalt eller känner du snarare att ni har halkat efter ytterligare? Känner du dig ganska nöjd men vet att både du och företaget vill och kan mer?

Så här års känner jag ofta en positiv framåtsikt och att jag bara vill ta mig an det nya året med allt vad utvecklingar kan föra med sig. Som person hoppar jag gärna på nya saker, ibland helt utan eftertanke, mest för att det är så spännande och kul.

Men jag har lärt mig att det är otroligt mycket värt att analysera och utvärdera vad som funkade och vad som behöver justeras och utvecklas INNAN jag hoppar på nästa steg.

Så, vad behöver ni ha på plats för att kunna ta er till nästa steg i en närvaro online?

Och hur hjälper det er att bygga varumärket och få fler kunder?

Jag har listat fem punkter som är värdefulla för alla företag, oavsett storlek.

1. Skapa er en ännu bättre bild av målgruppen. Genomför undersökningar, kolla in era närmaste konkurrenter och ställ dig i den tänkta målgruppens skor. Stämmer innehåll, plattform och erbjudandet? Kom ihåg att både målgrupp och ert erbjudande utvecklas konstant.

2. Annonserar ni och har en tydlig budget för detta? Det räcker inte längre att enbart förlita sig på den organiska spridningen (om man vill nå utanför närmast sörjande…), du bör komplettera med sponsrade annonser som vänder sig till rätt målgrupp.

Skapa en strategi för annonsering.

  • Hur ofta?

  • Hur stor budget?

  • Hur följer vi upp?

  • Hur ser budskapet ut?

3. Underlätta för kunden och skapa en landningssida för annonsen. Det vill säga, när läsaren klickar på din annons så kommer den till en sida som enbart fokuserar på budskapet. Övrig information om företaget är bortrensad och på landningssidan har kunden i stort sett ett val, att hoppa på ditt erbjudande eller inte. (Du kan även ha en downsell, ett mindre erbjudande om huvuderbjudandet nekas till).

4. Testa och våga på sociala kanaler. Budskapet behöver absolut inte vara perfekt, låt personligheten bakom varumärket lysa igenom. Ta det lite mer on the fly än att vrida och vända på orden i all evighet. Släng ut en fråga eller påstående som kanske skapar en reaktion och engagemang, var närvarande för en eventuell diskussion och var öppen för att skapa relationer.

5. Analysera! Jag vet, det är ett ord som många ogillar, men det är här alla spännande saker kan ske. Gå tillbaka och titta på vad som har funkat tidigare och fundera ut VARFÖR? Skruva till och utveckla för framtida inlägg! Titta på statistiken, vilka inlägg har skjutsat flest läsare till hemsidan och vid vilken tidpunkt? Hur ser den genomsnittlige besökaren till hemsidan ut? Stämmer den med din målgrupp? Vilken kanal ger mest trafik och överensstämmer den med var företaget lägger mest krut?

Har du koll på de fem punkterna?

Grattis, då är det bara att köra på och visa 2019 vad ni går för!

Gott nytt år!

tomtebloss

bottom of page