top of page

3 saker folk avskyr med sociala kanaler (och hur du kan göra istället!)


Sedan Facebook svepte in och plockade med varenda en på ”trenden” så har människor haft tankar om plattformen.

NI känner säkert till och håller kanske med i påståenden som ”det är alldeles för mycket reklam” och ”jag vill inte spamma flödet med mina grejor hela tiden”, och det är så glättigt och falskt på sociala kanaler."

Det är sant. Många upplever att reklam har tagit över. Det är även sant att väldigt få känner att de lyckas särskilt väl genom att spamma hela flödet.

Dessutom nu när Facebook gör det allt svårare att synas organiskt och du börjar fundera över om du inte borde satsa en slant på annonsering, så tänker du kanske att du inte vill bidra till det reklamdominerade flödet?

 

Så hur kan du tänka istället?

Annonser, köpta kampanjer och sponsrade inlägg.

Reklam.

Fundera först över din egen inställning till reklam.

Är det ett nödvändigt ont eller kan det vara intressant och kul?

Vad är ditt syfte med reklam? Att synas för många eller synas på färre (men de rätta personerna)?

Det finns inget rätt eller fel här, det beror på din produkt eller tjänst och hur din målgrupp ser ut och beter sig.

Ja, jag erkänner. Jag kan bli väldigt trött på reklam, viss reklam som känns överväldigande påflugen och för mig totalt ointressant.

Då tänker jag framför allt på tv-reklam, detta trots att jag inte tittar på tv särskilt ofta längre (hej hej alla streamade tjänster!).

Ointresset beror oftast på att jag är fel målgrupp. Tv-reklam har inte samma möjlighet till målgruppsanpassning som reklam i sociala kanaler.

annonser

Och det är just det som är nyckeln. Målgruppsanpassning.

Lägg ner tid på att förstå din målgrupp, din avatar.

  • Vad lockas de av? Bilder/foton/tonalitet/budskap.

  • När har de tid och möjlighet att läsa din annons?

  • Var finns de, på vilken plattform?

  • Varför ska de titta på din annons, köpa från dig eller engagera sig i ditt inlägg?

  • Hur går de vidare från annonsen till din hemsida/profilsida?

 

Känns det som om du spammar flödet för dina vänner?

Ja, det kanske funkar till en viss gräns (hänger kanske på nivån på vänskapen, vad vet jag). Men frågan är mer är de din målgrupp?

Är svaret Ja? Dåså, då spammar du inte utan ger dem ett intressant, nyttigt och humoristiskt flöde.

Är svaret Nej däremot, så ligger nog svaret i att de har valt att följa ditt företagskonto och kan således välja att avfölja. Det behöver inte vara värre än så.

Skriver du intressant, bra-att-veta-info eller på ett skojigt sätt så lockar inläggen säkert dem också, även om de aldrig kanske blir dina kunder.

Jag är löjligt förtjust i bra reklam. Reklam där de lyckats med ovanstående men dessutom fått till någon eller några av grundreglerna för goda sociala kanaler:

  • Intressant

  • Nyttigt att veta

  • Kul och humoristiskt

Bra och påkostad reklam finns överallt, men klurigheten är hur du på en mindre (eller BETYDLIGT mindre) budget ska få samma effekt och genomslag.

Hur kan du vara autentisk och lyfta emotionella värden i dina inlägg och sponsrade annonser?

Vad är det som är unikt med ditt varumärke och HUR hjälper du kunden och vilka RESULTAT uppnår kunden?

Hur skapar du ett värde för följarna/kunderna?

Får du till det så är det inte spam.

Kreativitet (och kanske eoner av tid) kan vara lösningen på en minimal budget.

Som sagt, bra reklam finns överallt och vill du bli inspirerade kollar du in länken här:

 

Är livet alltid glatt och perfekt eller är det bara på sociala kanaler?

Jag behöver knappast svara på den frågan, vi känner alla till svaret. men hur ligger det till på sociala kanaler? Är det en falsk yta som visas upp eller verkligheten? Och vad vill vi själva se och förmedla?

I en tid då vi blir fullständigt översköljda av information gäller det att sticka ut från mängden. Alldeles oavsett business så finns det förmodligen flera konkurrenter i branschen, flera varumärken och tongivande personligheter som du mäter dig gentemot.

Hur i hela fridens namn ska du stå ut i bruset?

Jo, genom att använda dig av det som du är unik om:

Din personlighet.

Visa din äkthet, din resa och hur du har kommit dit du är nu. Använd dina motgångar och din autencitet.

Appellera och inspirera dina läsare och visa dem dig själv, ditt varumärke.

Ta hjälp av känslor och emotionell storytelling.

Ge ett mervärde i allt du gör och skriver.

 

Behöver du vägledning i hur du vänder på tänket?

Kontakta mig så tar vi ett första möte och ser var du befinner dig och hur du kan ta dig vidare.

Jennie

Jennie Persson Solenum

bottom of page