top of page

3 saker folk avskyr med sociala kanaler (och hur du kan göra istället!)


Sedan Facebook svepte in och plockade med varenda en på ”trenden” så har människor haft tankar om plattformen.

NI känner säkert till och håller kanske med i påståenden som ”det är alldeles för mycket reklam” och ”jag vill inte spamma flödet med mina grejor hela tiden”, och det är så glättigt och falskt på sociala kanaler."

Det är sant. Många upplever att reklam har tagit över. Det är även sant att väldigt få känner att de lyckas särskilt väl genom att spamma hela flödet.

Dessutom nu när Facebook gör det allt svårare att synas organiskt och du börjar fundera över om du inte borde satsa en slant på annonsering, så tänker du kanske att du inte vill bidra till det reklamdominerade flödet?

 

Så hur kan du tänka istället?

Annonser, köpta kampanjer och sponsrade inlägg.

Reklam.

Fundera först över din egen inställning till reklam.

Är det ett nödvändigt ont eller kan det vara intressant och kul?

Vad är ditt syfte med reklam? Att synas för många eller synas på färre (men de rätta personerna)?

Det finns inget rätt eller fel här, det beror på din produkt eller tjänst och hur din målgrupp ser ut och beter sig.

Ja, jag erkänner. Jag kan bli väldigt trött på reklam, viss reklam som känns överväldigande påflugen och för mig totalt ointressant.

Då tänker jag framför allt på tv-reklam, detta trots att jag inte tittar på tv särskilt ofta längre (hej hej alla streamade tjänster!).

Ointresset beror oftast på att jag är fel målgrupp. Tv-reklam har inte samma möjlighet till målgruppsanpassning som reklam i sociala kanaler.

annonser

Och det är just det som är nyckeln. Målgruppsanpassning.

Lägg ner tid på att förstå din målgrupp, din avatar.

  • Vad lockas de av? Bilder/foton/tonalitet/budskap.

  • När har de tid och möjlighet att läsa din annons?

  • Var finns de, på vilken plattform?

  • Varför ska de titta på din annons, köpa från dig eller engagera sig i ditt inlägg?

  • Hur går de vidare från annonsen till din hemsida/profilsida?

 

Känns det som om du spammar flödet för dina vänner?

Ja, det kanske funkar till en viss gräns (hänger kanske på nivån på vänskapen, vad vet jag). Men frågan är mer är de din målgrupp?

Är svaret Ja? Dåså, då spammar du inte utan ger dem ett intressant, nyttigt och humoristiskt flöde.

Är svaret Nej däremot, så ligger nog svaret i att de har valt att följa ditt företagskonto och kan således välja att avfölja. Det behöver inte vara värre än så.

Skriver du intressant, bra-att-veta-info eller på ett skojigt sätt så lockar inläggen säkert dem också, även om de aldrig kanske blir dina kunder.

Jag är löjligt förtjust i bra reklam. Reklam där de lyckats med ovanstående men dessutom fått till någon eller några av grundreglerna för goda sociala kanaler:

  • Intressant

  • Nyttigt att veta

  • Kul och humoristiskt

Bra och påkostad reklam finns överallt, men klurigheten är hur du på en mindre (eller BETYDLIGT mindre) budget ska få samma effekt och genomslag.