Jobba mycket eller jobba smart?


Ja, det tar tid.

Att hinna med sociala kanaler, vara närvarande och engagerad, publicera nya och fräscha insikter och bygga nätverk och kontakter, det tar tid.

Det är ingen quick fix, som en del kanske kan tro, ingen genväg till målet.

Bara ett annat sätt att tänka kring marknadsföring, för att få in nya kunder och skapa ett hållbart varumärke.

Du som läser det här, vet om allt detta. Du förstår vikten av att finnas på rätt plats för rätt målgrupp, du inser att för att lyckas så måste det få ta tid. Genom att du investerar din tid på att blir bättre, omvärldsbevaka och utveckla din kompetens, så vet jag att du förstår allt detta.

Men du vet även att det går att effektivisera och få mycket gjort för mindre ansträngning.

För dig har jag tagit fram ett par tips hur du sparar tid.

Hur du jobbar smart.

Fokus

Avsätt en tid/veckodag i veckan då du, fokuserat och ostört, kan skriva och producera texter, bilder och annat du vill ha in.

Ja, jag skriver ostört för att sannolikheten är stor att du har ett antal flikar uppe på skärmen, notifieringar som då och då blinkar till och kanske en pod i öronen. (Nej, det är inte aaalls mig själv jag beskriver...)

Stäng av allt. Fokusera på uppgiften.

Bli klar.

Vad är rimlig tid att avsätta? Ja, det är såklart helt individuellt, men 2-3 timmar per vecka är helt klart tillräckligt. Det beror naturligtvis på hur mycket du publicerar, hur många kanaler du finns på och om du även skapar blogginlägg eller inte.

Vid ett webinar som jag deltog i för en tid sedan, så menade föreläsaren att vi alla ska Embrace imperfection. Ganska befriande kan jag tycka, eller hur?

Embrace imperfection

Syftet med det, är framför allt att det är bättre att göra än att vänta tills resultatet är perfekt.

Har du ett budskap som ska ut, publicera det!

Brainstorma!

Oavsett om du ingår i ett team eller om du sitter på din egen kammare, så är det härligt att släppa lös alla idéer och brainstorma. Skriv ner allt du kommer på, värdera ingenting i första steget och se vilka guldkorn som sedan finns där.

Begränsa gärna tiden och förberedd med givna frågor för att väcka kreativiteten.

Ex på frågor:

  • Vad har hänt i branschen under senaste veckan?

  • Vad har engagerat våra kunder på sociala kanaler?

  • Vilket topic/inlägg blev mest läst/gillat/kommenterat under de senaste dagarna?

Recycle

Om du har hållit på ett tag med sociala kanaler och content marketing, så har du garanterat gamla inlägg och bloggposts som har funkat bra.

Nu är det dags att gå tillbaka till dessa.

Skapa minicontent av citat från dina egna inlägg och länka till ditt blogginlägg eller hemsidan. Här kan du med fördel använda dina citat på ex Twitter där kort content gäller.

Återanvänd gamla inlägg eller vidareutveckla dessa. Kanske har något förändrats sedan inlägget skrevs? Eller så postar du helt enkelt samma inlägg igen!

Gör en Instagram story av ett gammalt inlägg, eller en kort video med samma budskap.

Hur ser dina rutiner ut? Skriv gärna nedan eller hör av dig om du vill bolla tankar!

/Jennie

#contentmarketing #recycle #socialakanaler

Instagram för företag | Häng med på mitt gratis webinar

Solenum 2020 | kontakt@solenum.se | Tumba