Hur du startar ditt företagskonto på Instagram på rätt sätt!

Jag vet, man har precis registrerat sitt företag, man vet (på ett ungefär) vad man ska göra i företaget och vad man ska sälja och nu är det dags att starta Instagram-kontot för alla följare som kommer rusande!


För så är det väl?


”Build it and they will come!”

Man är så stolt över att ha fått dit loggan som profilbild och har redan lagt upp sitt första inlägg.

Som företagare.💪


Var femte minut kikar man in på kontot, nu har nog följarantalet börjat ta fart…!


Men? Hallå! De enda som har klickat på Följa-knappen är bästa vänner och din mamma. Och båda de har du, typ, tvingat dit.


Nästa dag har du fullt upp med att skapa visitkort och fundera över dina branding-färger, så du glömmer att posta ett nytt inlägg.

Första veckan passerar, och du har fortfarande endast en post och två följare.


Det börjar bli trist och tanken väcks; ”Sociala kanaler funkar inte för min bransch…”


Stop där! Klart som tusan att det funkar även för din bransch!


Innan du ger upp, låt mig fråga dig:


Har du sett något konto som skriver om ungefär det du sysslar med? Det kan vara ett svenskt eller något helt annat? Kolla runt lite, gärna även utanför din vanliga sfär.

Kan du hitta ett konto?

Om du har det, så har du också beviset för att din bransch har en plats på plattformen.


(Jag vågar vara så självsäker att jag är övertygad om att alla branscher/områden/nischer finns på Instagram. Det gäller bara att leta lite.)


Så i stället för att ge upp, kolla in den här 3-punkts-listan för en bra start:


1. Om du är egenföretagare eller ansiktet utåt, så rekommenderar jag att du tar bort din logga från profilsidan och istället lägger dit en tydlig bild på dig själv.


Det är det första steget till att vi vill skapa en relation med dig, där vi får ett allt större förtroende för DIG och vi får se vem du är.

Varje gång du postar ett inlägg och varje gång du kommenterar på någon annans inlägg, så ser vi bilden av dig.

Vi börjar känna igen dig och vi börjar KÄNNA dig.


2. Du börjar kommentera på andras konton redan första dagen och skapar på så sätt en nyfikenhet som gör att du får ett par besök på profilsidan.

Dina besökare ska då mötas av ett riktigt bra innehåll omedelbart, så gör att de vill läsa mer och klicka på Följa.


Skapa därför 3-4 grymt värdefulla, generösa och inspirerande inlägg på en gång. Posta dessa så ger du dina första besökare en bra upplevelse.


3. Få igång ett bra surr och intresse för både din sida och ditt innehåll, genom att planera innehållet för de närmaste veckorna.

Låt inte kontot starta, locka de första besökarna och sedan dö…
  • Bestäm dig för vilka dagar du postar och håll dig till det.

  • Fundera även på vilka områden du vill dela med dig av och hur du vill göra det (foton, grafik, reels, live, rörligt etc).

  • Släpp tankar på följarantal och statistik än så länge, ge kontot lite tid innan du börjar förändra något och lägger in värderingar.



Har du någon kring dig som du vet är i tankarna på att kicka igång sitt företagskonto på kanalen?

Tipsa gärna om den här listan och låt dem få en bra start!🤗


Lycka till!