Använder du reels strategiskt på Instagram?

Från foto och stillbild till video och rörligt material.


I somras gick Instagram ut med att de nu premierar video framför stilla foton. Det här kom knappast som en chock för oss, då vi redan har sett tendensen på flera ställen online.

Skillnaden är att nu har de, officiellt, sagt det.


Vad innebär det för oss användare?

Ska du sluta posta vanliga foton eller grafik?

Måste alla dansa på en video för att få räckvidd?


Låt oss ta ett djupt andetag och bena ut det här.


Jag brukar alltid återkomma till en och samma sak, nästan oavsett vilken fråga jag får av kunder och läsare:


Vad fungerar för dig?


Innan du eventuellt ändrar hela din strategi kring vad du postar, ta en titt på dina egna resultat.

  • Vilket slags innehåll genererar flest interaktioner idag?

  • Är det rörligt, foton eller grafik?

  • Är det långa eller kortare texter?

  • Är det personliga perspektiv, humor eller utbildning?

Där har du din grund och vad dina följare, i nuläget, uppskattar mest. Det innebär inte att du, för alltid, ska göra på det här sättet. Du kan självklart utveckla och förändra, men det är här du är just nu.


Vill du utveckla rörligt material i form av exempel reels?

Härligt, då finns det möjligheter för dig att nå ännu fler utanför din befintliga följarskara. Om du har ett företagskonto, ett sk professionellt konto, har du tillgång till statistik.

Här kommer du tydligt att kunna se hur reels når nya personer!


Vad är bra att tänka på när man använder reels strategiskt?

  • Håll dig till dina ämnen/områden och integrera formatet i din övriga branding.

  • Planera in hur många reels per vecka eller månad du vill posta, det ska hålla långsiktigt.

  • Avsätt ett par timmar en gång i månaden för att skapa alla. (Så skönt att ha färdigt material att plocka av.)


Vad är bra att tänka på innan du börjar filma?

  • Fundera ut vad du vill säga, vad kärnan i budskapet är.

  • Fundera även ut ditt syfte. Vad vill du att tittaren ska göra, känna eller tänka efteråt?

  • Förbered med ett ”manus”. Exempelvis hur många klipp du ska filma, vad du ska göra och hur du ska avsluta. Planera in så att det finns tillräckligt med tid att läsa din text, om du ska använda textrutor.

  • Hitta en bra plats och tänk även på ljussättning. Kvalitet och ljus påverkar räckvidden.

  • Vill du ha med musik? Leta efter passande musik i appen.


Behöver du dansa i en reel?

Du har säkert sett att många dansar och pekar i luften i sina reels, och det fungerar för vissa men känns onaturligt för andra.


Svaret är självklart nej. Du behöver inte dansa och du behöver inte ens ha musik i din reel.


Du kan använda reels-formatet till att prata, precis som i en vanlig video. Fördelen här är att du dels får den extra räckvidden med formatet kontra en ”vanlig” video, och dels att du kan lägga till text för att markera något eller göra ditt budskap tydligare.


Behöver du synas själv i en reel?

Många tycker att det är skrämmande att synas i bild och känner att det är vad som hindrar dem från att testa formatet.


Good news! Du behöver inte synas själv i bild och du behöver inte heller prata.


Du kan använda reels genom att exempelvis filma en miljö eller plats och lägga på text som passar ditt budskap.

Du kan också skapa en reel genom att endast använda stillbilder som tillsammans skapar ett bildspel. Det vill säga, du använder foton men skapar rörligt material.



Låter det intressant?

Min uppmaning är att du kollar in och testar formatet.

Lek och experimentera i början, utan intentionen att publicera. Se vad som händer och hur verktyget fungerar.


Ps! Du som använder Canva, visste du att du kan skapa din reel därifrån?


Lycka till!